Buried

Buried

Trucker Paul Conroy, werkzaam in Irak, wordt wakker in een afgesloten grafkist onder de grond. Het enige dat hij bij zich heeft zijn een mobiele telefoon en een aansteker. Hij begint direct allerlei bekenden en organisaties te bellen in de hoop dat die hem kunnen helpen. Niemand weet echter waar hij zich precies bevindt en hij loopt tegen de nodige bureaucratie aan als hij met officiële instanties belt. Het lijkt echter zijn enige mogelijkheid tot bevrijding te zijn. Dan wordt hij plotseling gebeld door een gebrekkig Engels sprekende Arabier. Deze wil miljoenen dollars losgeld hebben, anders blijft de kist voor altijd onder de grond.

Buried

Er verschijnen regelmatig films die zich voor het grootste deel in een beperkte ruimte afspelen (Panic Room, Phone Booth, Devil), maar nergens wordt dat zo extreem doorgevoerd als in Buried. Deze film heeft slechts één lokatie en slechts één acteur (Ryan Reynolds), buiten een aantal stemacteurs. Qua originaliteit zit het dus wel snor met deze rolprent en dat heeft een positief effect op het verhaal, dat ik ook niet veel vaker heb gezien in films. Reynolds doet het bovendien alleraardigst, maar ik denk dat het evenwel goed mogelijk is betere acteurs te vinden voor een dergelijke rol.

Jammer dan toch dat Buried best wel een saaie film is geworden. Na een tijdje geloof je het allemaal wel met al die telefoongesprekken met mensen die Conroy toch niet kunnen helpen. De Arabier waar hij frequent mee belt klinkt bovendien ongeloofwaardig en lijkt geen enkel motief te hebben voor zijn daden.

Zes kwartier in een grafkist is duidelijk nog te lang om de gehele tijd te kunnen blijven boeien. Het kiezen van een enkele locatie lijkt ook meer een gimmick te zijn dan dat het verhaal er verder door gedragen wordt. De eerder genoemde films in kleine locaties hadden allemaal visuele interactie met de wereld buiten hun eigen. Dat maakte deze films boeiend en gaf een zeker perspectief ten opzichte van de moeilijke situatie waarin de hoofdrolspeler zich bevindt. In Buried blijft het gissen naar de acties en motieven van de mensen in de buitenwereld.

Het had allemaal dus wel wat beter gekund, maar een slechte film is Buried zeker niet. Aanraden doe ik hem dan ook, vooral vanwege zijn originele setting.

6 6 7 8 6

- North by Northwest (thriller / avontuur : 9)