New Kids Turbo

New Kids Turbo

Iedere Nederlander (en Duitser) die zich de afgelopen jaren niet onder een steen heeft verstopt moet weten wie de New Kids zijn. Deze creatie van Steffen Haars en Flip van der Kuil draait om vijf asociale gabbers uit het Brabantse gehucht Maaskantje. Na drie succesvolle seizoenen van korte (twee minuten) afleveringen bij Comedy Central kon een speelfilm niet uitblijven. Zeker niet nadat mediagoeroe Reinout Oerlemans zijn (financiële) medewerking toezegde.

New Kids Turbo

In New Kids Turbo raken de vijf hoofdrolspelers werkloos vanwege de crisis en hun slechts arbeidsethos. Nadat ze een ambtenaar fysiek bedreigen wordt ook de uitkering stopgezet. Hierop besluit het gezelschap, omdat ze geen geld binnen krijgen, om dan zelf ook maar nergens meer voor te betalen. Deze actie wordt door de media opgepakt en al snel zijn er door het hele land rellen tegen de overheid gaande. Politie en defensie besluiten dat de snelste manier om hier een eind aan te maken uitschakeling van het vijftal is. Ze geven zich echter niet zo snel gewonnen, immers: "Niemand komt aan Maaskantje!"

New Kids Turbo

Twee vragen zijn mijns inziens relevant om de kwaliteit van deze film in te kunnen schatten. Ten eerste is dat of dit een goede komedie is. Het antwoord daarop beantwoord ik met een volmondig 'ja'. Dat wil zeker niet zeggen dat iedereen dit een goede komedie vindt. Het moet je ding zijn, om  naar bierzuipende (Schultenbrau!), kutroepende gabbertjes te kijken. Mensen met verfijnde smaak zullen dit waarschijnlijk niet trekken. Zij die geen weet hebben van de sjonniecultuur, dan wel van het Brabantse platteland, zullen ook minder aan hun trekken komen. Wat mij betreft werkt de cast en verhaallijn van New Kids echter wonderwel.

New Kids Turbo

Vraag twee is of deze speelfilm beter is dan de korte afleveringen van weleer. Daarop wil ik toch antwoorden met een 'nee'. De kracht van deze episodes zat hem in de snelheid waarmee een lompe grap wordt gebracht. Niet altijd even doeltreffend, maar even vaak genoeg zeer trefzeker en memorabel (Gij komt niet aan mijn bier, kut!). In een lange film verlies je deze snelheid. Tuurlijk, de grappendichtheid ligt hoog in New Kids Turbo, maar herhaling ligt regelmatig op de loer.

N.B. In 2011 is opvolger New Kids Nitro verschenen.

6 6 6 7 6.5

- Little Nicky (humor : 8.5)