Ferris Bueller's Day Off

Ferris Bueller

Het is een heerlijke, warme dag en Ferris Bueller heeft weinig zin om naar school te gaan. Hij doet daarom alsof hij ziek en fopt zijn ouders, zodat hij lekker thuis kan blijven. Hij trommelt daar zijn vriendin Sloane en zijn beste vriend Cameron op en gezamenlijk maken ze er een gezellig dagje uit van. Het hoofd van de school Ed Rooney is het spijbelgedrag van Ferris echter spuugzat. Hij maakt er zijn dagtaak van om hem weer terug in de schoolbanken te krijgen. Hiervoor krijgt hij hulp uit onverwachte hoek: Ferris' zus Jeanie is namelijk spuugjaloers op haar broertje.

Ferris Bueller

Ferris Bueller's Day Off wordt verrassend goed beoordeeld voor een komedie uit de jaren tachtig die ogenschijnlijk weinig unieke ingrediënten heeft. Schijn bedriegt echter, want een korte speurtocht in de filmgeschiedenis leert ons dat dit een van de eerste films in zijn soort is. Met die blik bekeken is Ferris Bueller's Day Off inderdaad een zeer interessante film. Films als American Pie en Road Trip mogen deze namelijk absoluut als grote voorbeeld en inspiratiebron noemen.

Ferris Bueller

Het leuke aan deze komedie is vooral het zichtbare plezier waarmee de cast voor de camera staat. Ook de ongedwongen plot en de clichématige, doch treffende acteerprestaties zijn positieve elementen. Ferris Bueller's Day Off geeft bovendien een mooi tijdsbeeld van de jaren tachtig. Al met al een stuk beter dan de inspiratieloze komedies die tegenwoordig in de bioscoop draaien.

Ten slotte nog een kleine pluim voor de leuke bijrol van Charlie Sheen als stoere rocker die de zus van Ferris versiert in een politiebureau.

Ferris Bueller

6 6 7 7 7