The Eye

De succesvolle violiste Sydney Wells (Jessica Alba) is sinds haar vijfde jaar blind. Na jaren van wikken en wegen besluit ze een hoornvliestransplantatie te ondergaan. Ze is erg blij als ze merkt dat haar zicht hierdoor langzaam maar zeker weer terug komt. Ze krijgt echter ook vreselijke visuele nachtmerries over dood en verderf en ziet regelmatig rare geestverschijningen, waar ze geen verklaringen voor heeft. Haar omgeving doet deze beelden af als tijdelijk, maar Sydney weet dat ze niet gek is geworden. Ze besluit op zoek te gaan naar een verklaring voor de visioenen, wat haar naar Mexico brengt. Haar donor blijkt een Mexicaanse vrouw te zijn die een vreselijke dood is gestorven. De geest van deze vrouw moet tot rust worden gelegd om Sydney weer haar normale zicht terug te geven.

The Eye

The Eye is een remake van de Japanse film Gin Gwai uit 2002. Naast deze Amerikaanse herbewerking is er in 2005 ook nog een Indiase variant verschenen, Naina genaamd. Doordat ik geen van beide genoemde films heb gezien, is een vergelijking niet mogelijk. Vandaar een beoordeling op basis van de merites van de film zelf.

The Eye

Een interessant concept, zoveel moet The Eye absoluut meegegeven worden. De uitwerking is in de eerste helft dan ook niet verkeerd. De momenten waarop Sydney visioenen krijgt of geesten ziet zijn zo nu en dan oprecht spannend te noemen. In de tweede helft verandert de film echter van opzet. Minder horror, meer thriller, en daar gaat het fout. De zoektocht naar de oogdonor is namelijk behoorlijk saai. De ontknoping is bovendien niet bijster origineel en de scène met de vrachtauto’s op het einde lijkt zo geleend te zijn uit een slechte jaren tachtig actiefilm. Gemengde gevoelens dus over deze film. Het is jammer dat het verhaal niet beter uitgedacht is, want ik weet zeker dat er een goede horrorfilm te maken is met het idee achter deze film.

6 6 5 3 5.5

- À l'intérieur (Inside) (horror / thriller : 7)
- Dead End (horror / thriller : 6)