The man who shot Liberty Valence

De bejaarde US senator Rance Stoddard maakt met zijn vrouw Hallie een reis naar het stadje Shinbone, in het voormalige ‘Wilde Westen’, om een vriend, Tom Doniphon te begraven. Iedereen kent Stoddard als ‘de man die Liberty Valence heeft neergeschoten’. Zijn terugkeer naar Shinbone trekt veel aandacht, ook van een redacteur van de plaatselijke krant, die Stoddard om een interview vraagt.

De film schakelt dan terug naar het verleden. We zien hoe Stoddard als jonge advocaat in Shinbone arriveert. Hij wil het Wilde Westen temmen, maar niet met een six shooter, maar met zijn wetboeken. Hij begint vrouwen, kinderen en voormalige slaven te alfabetiseren, en democratische beginselen bij te brengen. De omgeving wordt echter geterroriseerd door de bandiet Liberty Valence, die slechts één gezag kent: het gezag van het brute geweld. De enige die zich tegen Valence durft te verzetten, is een voormalige revolverheld, Tom Doniphon, die zich voorbereid op zijn huwelijk met de plaatselijke schone Hallie. Doniphon vindt de boekengeleerde Stoddard maar een rare snuiter, maar heeft toch respect voor hem, omdat hij niet bang is voor Valence. Maar dan ontdekt Doniphon dat zijn verloofde Hallie verliefd is geworden op Stoddard. Als Liberty Valence Stoddard uitdaagt voor een duel, staat Stoddard er alleen voor …

The Man who shot Liberty Valence werd indertijd slecht onthaald door veel critici. Tegenwoordig geldt de film als een klassieker, en ook als een overgangsfilm tussen de ouwerwetse Hollywoodwestern, en de moderne westerns van Sergio Leone en Sam Peckinpah. Er is geen simpele tegenstelling tussen goed en kwaad, de film toont juist aan dat het beeld dat wij hebben van goed en kwaad, vaak misleidend is, en berust op leugens en bedrog. Dit voert tot het beroemde slot, waarin Stoddard eindelijk onthult wie Liberty Valence werkelijk heeft neergeschoten, en op welke manier. Men zou de film een deconstructie van de westernmythe kunnen noemen. Wat een heldendaad leek, blijkt in werkelijkheid een laffe moord te zijn geweest. Maar de krantenman weigert deze ‘waarheid’ af te drukken: ‘When the legend becomes fact, print the legend’.

Zoals veel films uit de vroege jaren zestig, is Liberty Valence wat traag, maar het beeld dat regisseur Ford schetst van de nadagen van het Wilde Westen, is onvergetelijk. Het voornaamste minpunt, is wellicht het personage van de altijd hongerige sheriff Appleyard, en de flauwe grappen rond zijn persoon. James Stewart en John Wayne zijn echter in topvorm, en er zijn prachtige bijrollen van Lee Marvin, Woody Strode en Lee van Cleef. De film telt weinig actie, maar de cruciale scène waarin Liberty Valence wordt neergeschoten (en die we uit verschillende hoeken te zien krijgen), is van een kille, klinische wreedheid die de rillingen over je rug jaagt. Dit is verplichte kost.

7 8 8 9 8

- True Grit (2010) (western / drama : 8)
- Stagecoach (western / drama : 8)