Vox Populi

Jos Fransen is leider van de Nederlandse politieke partij Rood-Groenen. De linkse, politiek correcte partij doet het slecht in de peilingen en verliest terrein aan opkomende populistische partijen. Fransens dochter Zoë krijgt een relatie met Sjef, een jongen afkomstig uit een eenvoudig gezin. Hierdoor wordt Fransen geconfronteerd met de denkbeelden van diens vader Nico. Hij heeft een hekel aan politici en ziet vooral veel zaken fout gaan in Den Haag. De politicus komt hierdoor in aanraking met een heel ander soort politieke denkbeelden.

Vox Populi

De zwager van Sjef, de Joegoslaaf Savo gaat de weddenschap aan dat hij van Fransen de grootste politicus van het land kan maken. Dit doet hij door zijn eigen populistische denkbeelden op te leggen aan de linkse bestuurder. Als blijkt dat het maken van rechtse opmerkingen in de media direct zijn invloed heeft op de politiek barometers, weet Fransen wat hem te doen staat. Hij begint zich nog rechtser te gedragen dan zijn populistische tegenhangers. Dat hij hiermee zijn eigen partijleden zijn de oude achterban verloochent interesseert hem niks.

Vox Populi

Het moge duidelijk zijn tegen welke politieke context Vox Populi gemaakt is. Het Nederlandse politieke klimaat is immers net zo verplinterd als het in deze film wordt geportretteerd. Dat geeft een sterk uitgangspunt, wat tezamen met het originele verhaal tot een zeer goede Nederlandse komedie had kunnen leiden. Helaas weet Vox Populi echter bijna nooit een leuke komedie te worden. De grappendichtheid ligt daarvoor veel te laag. Dit is zeer spijtig, ten eerste omdat je als kijker de momenten waarop een goede grap had kunnen worden gemaakt moeiteloos kunt aanwijzen.

Vox Populi

Daarnaast heeft Vox Populi een aantal andere troeven in huis. Zo beschikt regisseur Eddy Terstall over een cast met daarin een paar grote namen. Johnny de Mol laat hier zowaar zelfs zien wel degelijk over acteertalent te beschikken. Ook Tara Elders zet een prima rol neer. Hoofdrolspeler Tom Jansen zet hier echter te weinig goed spel tegenover om echt te kunnen overtuigen. Terstall completeert met Vox Populi zijn triologie van films over de eigentijdse Nederlandse samenleving. Eerder verschenen in deze serie reeds Simon (2004) en Sextet (2007). Helaas weet slechts eerstgenoemde echt te beklijven.

6 6 5 7 5

- Little Nicky (humor : 8.5)
- Monty Python`s Life of Brian (humor : 8.5)