100 Rifles

Eind jaren zestig, begin jaren zeventig vlogen de Amerikanen steeds vaker over naar Spanje om daar westerns te draaien. Dat was niet alleen goedkoper, maar dankzij de Spaanse locaties leken de films ook een beetje op spaghettiwesterns, die in die periode erg populair waren. 100 Rifles, gedraaid in 1968, was een van de eerste films in zijn soort, en een vrij prestigieus object.  Voor de gelegenheid werden drie steracteurs aangetrokken. De regisseur, Tom Gries, was vrij onbekend bij het grote publiek, maar hij had goede kritieken geoogst voor zijn poëtische western  Will Penny.

Jim Brown speelt een zwarte hulpsheriff met een tijdelijke aanstelling, die achter een halfbloed indiaan genaamd Yaqui Joe (Reynolds) aanzit. De halfbloed heeft in Phoenix Arizona een bank overvallen, en met de opbrengst wapens gekocht voor zijn ‘volk’, dat in Mexico meedogenloos wordt vervolgd door de autoriteiten. De hulpsheriff wil de halfbloed koste wat het kost inrekenen (hij hoopt hiermee een vaste aanstelling te versieren), en achtervolgt hem daarom tot over de grens in Mexico. Daar maakt hij echter kennis met de roodharige guerrilla-strijdster Sarita (Welch), die hem vraagt om zich samen met Yaqui Joe bij haar troepen aan te sluiten. De hulpsheriff heeft geen zin in een guerrilla-oorlog, maar wel in Sarita …

Met verwijzingen naar raciale vooroordelen, vervolging van een indianenstam, en een halfbloed die idealisme een bank overvalt, zit het script van 100 Rifles slim in elkaar. Een actiefilm met een sociaal-kritische inhoud, daar hield men van, in 1968. Maar de film trok vooral de aandacht door enkele interraciale liefdesscènes (iets geheel nieuws in die tijd) en een scène waarin een schaars geklede Raquel Welch een douche neemt onder een watertank. Daardoor kwam 100 Rifles een beetje in de schandaalsfeer terecht, en werden de andere kwaliteiten over het hoofd gezien.

Anno 2010 zijn de interraciale liefdesscènes tussen Brown en Welch volkomen onschuldig geworden, je snapt niet waar men zich indertijd druk om maakte. De douchescène is echter nog steeds tamelijk opwindend. Het is toch al een erotisch spektakelstuk van de eerste orde, want ook de verrukkelijke Soledad Miranda is aanwezig, en ze laat zich van haar beste kant zien. Wie de film niet voor de erotiek, maar voor de actie bekijkt, zit ook goed: zoals veel Amerikaanse westerns die in Spanje werden opgenomen, zit 100 Rifles vol actie, en die actie is hard en vaak overdonderend.

7 6.5 7 7.5 7

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)
- Colorado Territory (western : 8)