Hard Target

Op zoek naar haar vader, wordt een jonge vrouw genaamd Natasha Binder in New Orleans aangevallen door geboefte. Ze wordt gered door een toevallig passerende Jean-Claude Van Damme, die besluit haar te helpen bij haar onderzoek. Officieel is vader Binder omgekomen in een brand, maar in werkelijkheid fungeerde hij als ‘menselijk groot wild’ in een jachtpartij die werd georganiseerd door de crimineel Emil Fouchon, die tegen betaling rijkelui de kans geeft om op mensen te jagen. Volgens Fouchon is Van Damme uitstekend geschikt om in een volgende drijfjacht te figureren …

Hard Target

Hard Target was het Amerikaanse debuut van de befaamde Chinese actieregisseur John Woo. Voor de voorzichtheid werd een tweede regisseur vastgelegd, Sam Raimi, die het direct van Woo zou kunnen overnemen, als die er niet in slaagde de film te voltooien. Vooral het slechte Engels van Woo baarde Universal zorgen. Raimi zag al snel dat het goed zat: Woo sprak even goed Engels als zijn hoofdrolspeler, en met het inblikken van de actiescènes had hij geen enkele moeite. Hard Target werd een knaller van een actieprent; het scenario kan op de achterkant van een luciferdoosje, maar de kogels, pijlen en granaten vliegen je vanuit alle richtingen om de oren.

Van Damme was niet de eerste keuze voor de hoofdrol, hij verving op het laatste moment Kurt Russel, die koos voor een ander project. Door deze wissel (Van Damme was veel atletischer dan Russel) kon Woo alle nadruk op de explosieve actiescènes leggen, met aangename gevolgen. De film begint een beetje standaard met een vechtpartij op straat, maar daarna worden we getrakteerd op een scène met een motor die tot meest spectaculaire ooit behoort, en het laatste halfuur, de uiteindelijke mensenjacht, is een adembenemend, haast hypnotiserend schouwspel.

Van Damme is geen begenadigd acteur en Yancy Butler ziet er in haar kostschooluniform vreselijk uit. Lance Henricson en Arnold Vosloo zetten geroutineerd hun schurkenrollen neer, maar hun personages zijn puur stereotiep. De ouwe rot Wilford Brimley (bijgenaamd 'De Walrus') voegt een vleugje klasse toe als Van Damme’s oom. Het aardige is dat Woo hem – de oude Brimley - heeft uitgerust met pijl en boog. Pijl en boog, tegenover het modernste wapentuig dat men zich kan voorstellen? Ach ja, zoiets is geheel ongeloofwaardig, maar met Woo aan het stuur werkt zoiets: in deze film vliegen de pijlen zoals ze nooit eerder hebben gevlogen.

Hard Target

Conclusie: Hard Target is maar een stom verhaaltje,  maar een groots spektakel. Gaat dat zien.

Noot:
Woo werd door zijn producenten gedwongen om diverse scènes in te korten (minder bloedig te maken) om een NC-17 rating te voorkomen. Een zogenaamde ‘director’s cut’ ontbreekt nog altijd. Er rouleren op het web wel allerlei onofficiële langere versies, vaak met afschuwelijke beeldkwalitiet. Er lopen diverse handtekeningenacties ten faveure van een officiële uitgave.

8 5 7 5 7

- Gladiator (actie / drama : 8.5)
- Chi bi (Red Cliff) (actie / speelfilm : 8)