She-Devil

Ruth Patchett lijkt een leuke leventje te hebben, compleet met twee kinderen en een man met succesvolle carrière. Tijdens zakelijke bezoekjes legt Bob echter de nodige flirts aan met zijn vrouwelijke cliëntiele. Zo ontmoet hij ook de beroemde schrijfster van pulpboeken Mary Fisher. Het duurt niet lang voordat Ruth achter de buitenechtelijke affaire van haar man komt. Ze besluit hem direct het huis uit te schoppen en neemt zich vervolgens voor zijn leven kapot te maken. Hiervoor maakt ze gebruik van een handige checklist, waarmee ze langzaam de fundamenten onder Bobs leven wegzaagd.

Actrice Roseanne Barr kennen we allemaal natuurlijk vooral van de naar haar genoemde sitcom Roseanne. Persoonlijk ben ik nooit zo wild geweest van deze serie, vooral door de belegen grappen en de moraliserende boodschap. Ook moet ik veel moeite doen om Barr überhaupt een beetje te kunnen verdragen. In She-Devil, haar speelfilmdebuut, doet ze het echter verre van onaardig. De corpulente vrouw weet namelijk vrij overtuigend haar rol als bitch on payback time neer te zetten.

Toch is het niet Roseanne die in deze film de show steelt. Tegenspeelster Meryl Streep is degene die de meeste lof toebedeeld mag worden. Haar weergave van een verwende beroemdheid is zowel herkenbaar als tenenkrommend. Voor het opbouwen van enige aversie tegen haar karakter hoef je geen enkele moeite te doen. Het is dan ook niet vreemd dat Streep voor haar rol in She-Devil genomineerd is voor een oscar.

Ondanks de leuke cast slaagt She-Devil er niet in over de gehele speelduur een topfilm te zijn. Dit komt enerzijds door het verhaal dat an sich al niet heel origineel is, maar ook wel erg veel overeenkomsten vertoond met het mijns inziens betere The War of the Roses, dat in hetzelfde jaar verscheen. Ook herhaalt de plot zichzelf in de tweede helft van de film te veel. Ondanks deze tekortkomingen scoort She-Devil nog steeds een voldoende. Daarvoor is Roseanne in deze rol namelijk simpelweg grappig genoeg.

6 6 6 6 6

- Monty Python and the Holy Grail (humor / fantasy : 10)
- Little Nicky (humor : 8.5)