Where Eagles Dare

Deze oorlogsfilm draaide in de Nederlandse bioscopen onder de geweldige titel “Als Adelaars vielen zij aan”. In de film hakken Richard Burton en Clint Eastwood in de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog zowat het complete Duitse leger in de pan. Je vraagt je waarom die verrekte oorlog zo lang moest duren. Hadden ze die twee niet eerder kunnen sturen?
Om kort te gaan: geloofwaardig is Where Eagles Dare niet, vermakelijk des te meer. Het is een klassieker in het genre, en een persoonlijke favoriet van velen. Tot de fans behoren ook Martin Scorsese en de Gebroeders Coen. Het script werd geschreven door Alistar MacLean, de schrijver van onder meer The Guns of Navarone. Maclean werkte het script pas later om tot een roman. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is Where Eagles Dare dus geen romanverfilming.
Het verhaal lijkt op het eerste gezicht erg eenvoudig. Aan de vooravond van de geallieerde landing in Normandië, valt een hoge Amerikaanse generaal in handen van de Duitsers. Hij wordt gevangen gehouden in het Schloss Adler, als een adelaarsnest hooggelegen in de Beierse Alpen. Een speciaal team onder leiding van een Britse en een Amerikaanse officier wordt erop uitgestuurd om de generaal te bevrijden, maar …
… in werkelijkheid is de generaal geen generaal, maar een Amerikaanse acteur die de Duitsers zand in de ogen moet strooien. Maar ook dat is nog niet alles. Onmiddellijk bij aankomst in Duitsland, begint iemand van de groep andere leden te vermoorden. Pas op het allerlaatste moment zal duidelijk worden wat nu precies het doel van de operatie was. Er zijn mensen die de film al een keer of drie hebben gezien en nog altijd twijfelen aan de identiteit van met name Burton. Was hij een dubbelagent, een trippelagent of nog iets anders? Het is dus opletten geblazen.
Op IMDB kunt u lijsten vinden met onwaarschijnlijkheden in het script. Waarschijnlijk heeft men er nog een heleboel over het hoofd gezien. Niets van aantrekken. Het tempo ligt (na een rustige aanloop) zo hoog, en sommige scènes zijn zo ongelooflijk spannend dat U amper tijd krijgt om ergens over na te denken. De film markeert volgens sommigen het begin van Clint Eastwood’s carrière als regisseur: hij schrapte een deel van zijn dialogen (zodat het contrast tussen hem en de klassiek geschoolde Burton beter uitkwam) en hielp diverse malen nieuweling Brian G. Hutton uit de brand. De schietpartij in een ondergrondse kerker en een vechtpartij bovenop een cabine van een kabelbaan, behoren tot het beste wat het actiegenre te bieden heeft.

6.5 7.5 8 7 7.5

- The Dirty Dozen (oorlog / actie : 8)
- The Rebel (Dong Mau Anh Hung) (oorlog / actie : 7.5)