Foreign Correspondent

Foreign Correspondent

Johnny Jones, journalist bij de Amerikaanse krant New York Globe, wordt onder de schuilnaam Huntley Haverstock naar Londen gestuurd. Europa bevindt zich op dat moment aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Een van de belangrijkste zaken die speelt is een mogelijke oorlogsverklaring van Duitsland  aan Groot-Brittannië. Jones gaat naar een bijeenkomst van een internationale vredesorganisatie die probeert de oorlog te voorkomen. Hier maakt hij kennis met Stephen Fisher, voorzitter van de organisatie, en diens dochter Carol.

Foreign Correspondent

Later reist Jones af naar Amsterdam om op een conferentie de beroemde Van Meer,  een van de opstellers van een mogelijk vredesverdrag, te horen spreken. Deze wordt hier echter op straat vermoord. Jones jaagt de moordenaar achterna, maar raakt het spoor al snel kwijt. Hij ontdekt echter dat Van Meer zelf niet vermoord is, maar dat het om een dubbelganger gaat. Samen met Carol en zijn college Ffolliott gaat Jones op zoek naar de verblijfplaats van de echte Van Meer. Hoewel hij zo'n aardige en nobele man leek te zijn, blijkt de vader van Carol hier meer van af te weten.

Foreign Correspondent

Zeer degelijke film van Alfred Hitchcock, die in hetzelfde jaar is verschenen als zijn Rebecca. Beide films zijn echter op geen enkel vlak met elkaar te vergelijken. Hoewel Foreign Correspondent zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog is het geen echte oorlogsfilm te noemen. Slechts in het laatste kwartier vinden er wat bombardementen plaats. Hitchcock zag duidelijk wat er in zijn Europa stond te gebeuren, getuige een aantal referenties aan Hitler. Afijn, Foreign Correspondent is vooral een thriller te noemen, waarbij je als kijker lang in het ongewisse wordt gelaten over hoe het verhaal in elkaar steekt. Een aantal plotwendingen is weinig verrassend te noemen, maar al met al is er sprake van een behoorlijk spannende film. Het acteerwerk is daarnaast prima en de toevoeging van de nodige humor zorgt ervoor dat de redelijk lange speelduur (bijna twee uur) geen straf is. Alleen het laatste kwartier hadden ze van mij mogen schrappen, omdat dit weinig toevoegt aan het algehele verhaal van Foreign Correspondent. Het is overigens grappig om te zien dat Hitchcock de inspiratie voor Lifeboat (1944) heeft opgedaan tijdens het filmen van deze vijftien minuten.

Foreign Correspondent

Voor Nederlanders heeft Foreign Correspondent nog een stukje extra waarde, omdat delen van de film zich in ons landje afspelen. Hoewel de film schijnbaar is opgenomen in Hollywood, zien de beelden van Amsterdam er zeer realistisch uit. Er lijkt zelfs een aantal Amsterdamse trams te zijn geïmporteerd. De beelden van Hollandse molens zijn wat minder overtuigend. Hoewel dit de Zaanstreek voor moet stellen, lijken de molens eerder uit Spanje afkomstig te zijn. Het gebruikte Nederlands is erg charmant, maar verhult niet dat er Amerikaanse acteurs zijn ingeschakeld die hun teksten fonetisch hebben geleerd. Je moet dan ook echt moeite doen om het Nederlandse gebrabbel te verstaan.

6 7 7 7 7

- The Hunt for Red October (thriller / oorlog : 6)
- North by Northwest (thriller / avontuur : 9)