Roma a mano armata

Tanzi is een smeris in Rome die het niet zo cool vindt dat hij zich aan de regels moet houden, terwijl datzelfde niet opgaat voor het criminele tuig dat hij dient te bestrijden. Sterker nog, de criminelen gebruiken de wet om onder van alles uit te kunnen komen. Die frustratie weet Tanzi enigszins in bedwang te houden door de regels maar aan zijn laars te lappen. En dus slaat hij graag criminelen in elkaar. Wat voor criminelen het zijn doet hierbij niet terzake. Of je nu een verkrachter bent of een tasjesdief, als Tanzi je snapt dan wacht je een afranseling en, met een beetje pech, de dood.

Tanzi´s methoden worden niet zo gewaardeerd door zijn directe superieur. En ook niet door zijn vriendin, een Groen Links type, die niets van de praktijk weet. Maar hij gaat onverdroten voort het kwaad te bestrijden op zijn gewelddadige manier. En dat betaalt uit...

Ik had geen zin al te veel plot te ontrafelen, dat zou van weinig nut zijn. Zo laat ik erin onvermeld het personage dat door Tomas Milian gespeeld wordt; een gebochelde crimineel. Erg veel wordt de acteur niet gegeven in deze prent, de meeste screen time gaat op aan Maurizio Merli, maar de Cubaan weet wederom zijn karakter het meest memorabel te maken. Merli doet zijn werk ook goed, daar niet van, maar zijn personage is vrij afgezaagd. Desalniettemin weet zijn heetgebakerdheid goed te vermaken.

De acteerprestaties, de actie en het geweld zijn zaken die goed verzorgd zijn. De film dut dan ook nergens in en komt de gehele tijd enerverend over. En dat is knap gezien het algehele cynisme dat behoorlijk grafisch tentoon gespreid wordt. De opzwepende muziek valt in het geheel niet buiten de toon.

Op het einde vindt er de onvermijdelijke confrontatie plaats tussen Merli en Milian, waarbij de crimineel uiteraard het onderspit dient te delven. Dat is al afgezaagd genoeg, doch ik kan ermee leven. De manier waarop deze climax tot stand komt vind ik echter vrij slap. Tanzi wordt namelijk eerst in elkaar gemept door Milian, maar dan houdt zijn maat Milian onder schot. Hij wil hem zelfs dood schieten, maar Merli weet dit te voorkomen. Hierop schiet Milian echter de partner dood. Het is volstrekt ongeloofwaardig dat iemand die zijn eigen werkwijze ziet uitbetalen en zelfs bezeten is, ineens de correcte politie employé gaat uithangen. De film eindigt dus wel met het doodschieten van een persoon, hetgeen uiteraard goed is, maar het is onder de maat voor een voor de rest vrij goede film.

7 6 8 5 7

- Scarface (misdaad : 10)
- Reservoir Dogs (misdaad : 8)