Der Teufel kam aus Akasava

Delfstofkundige Forrester doet een belangrijke ontdekking in Akasava. Hij vindt een mineraal dat metaal in goud kan veranderen en mensen in zombies. Een ontdekking van enorme importantie natuurlijk en het is daarom niet verbazingwekkend dat de mineraloog op een gegeven moment spoorloos verdwijnt. En met hem de steen. Een gozer verschijnt ten tonele die beweert de neef te zijn van Forrester. Hij wil de verdwijning van zijn ´oom´ onderzoeken. In werkelijkhei werkt hij voor Scotland Yard en moet hij het mineraal zien te veroveren. Maar dat is nog niet simpel, want in Akasava stikt het van de mensen die liegen en bedriegen. Zo ook een bevallige nachtclub danseres die, hoewel ze een sensuele act kan opvoeren, ook al niet is wie ze aanvankelijk beweert te zijn...

Der Teufel kam aus Akasava

Flauwe spionagefilm van Jesus Franco, maar wel een met een leuk jaren '70 sfeertje en bijzonder aardige rolbezetting. Het is met name leuk om naar actrice Soledad Miranda te kijken, die regelmatige uit de kleren gaat. Ewa Strömberg doet evenmin pijn aan de ogen en Horst Tappert, die we in Nederland vooral kennen van de serie Derrick, speelt een leuke rol als verraderlijke dokter. En het kan bijna geen Franco film zijn als ook niet Howard Vernon komt opdraven.

De film barst van het verraad en bijna geen enkel personage is te vertrouwen. Er wordt nogal in doorgeschoten wat dat betreft, hetgeen het volgen van de film er niet simpeler op maakt. Op het einde legt het verantwoordelijk criminele meesterbrein in een paar zinnen uit hoe de zaak in elkaar steekt, alvorens in de  Scotland Yard agent zijn meerdere te erkennen. De slotscène illustreert de flauwheid: Er wacht al weer een sexy dame, met interesse voor de mineraal, op onze held.

Ik kom tot de slotsom dat het een relaxed filmpje is. Maar ik vind hem tevens wat gemakzuchtig in elkaar gezet. De plot beklijft nauwelijks en er had wel iets meer actie in mogen zitten. Het spionage gedoe wordt niet te serieus genomen en dat is, mijns inziens, een goede keuze. Toch is de film niet al te humoristisch, ook al draaft regisseur Franco zelf op in een lachwekkende bijrol als Italiaans geheim agent.

5 6 6 4 5

- Narc (thriller / misdaad : 7)
- Vertigo (thriller / misdaad : 6.5)