The Number 23

Dierenvanger Walter krijgt van zijn vrouw Agatha een boek cadeau voor zijn verjaardag. Hij vindt dat de hoofdpersoon in het boek nogal wat gelijkenissen met zijn eigen leven vertoont. Door zijn omgeving wordt hij echter gerustgesteld dat hij zich dingen in zijn hoofd haalt. Toch gaat Walter op onderzoek uit naar de achtergronden van het boek. Zo komt hij bij een vrouw die geobsedeerd is door het getal 23 en vanwege dit getal uiteindelijk zelfmoord pleegt. Hierop raakt Walter zelf ook bezeten door 23. Hij begint overal relaties te zien tussen cijfers en letters en betrekt alles op dit getal. Als Walter een krantenartikel vindt over de moord op studente Laura, toont ook dit erg veel overeenkomsten met zijn boek. Samen met zijn gezin gaat hij op jacht naar de moordenaar van het meisje, maar Walter zelf is ook nauwelijks te vertrouwen. Zijn omgeving begint zich steeds meer af te vragen of Walter niet inderdaad de in het boek beschreven persoon is. En de vraag die bij iedereen opkomt is, wie heeft Laura dan vermoord?

The Number 23

De film The Number 23 is gebaseerd op het principe van de 23 Enigma, welk het geloof is dat alle gebeurtenissen op een of andere wijze zijn terug te leiden tot het getal 23 of een afgeleide hiervan. Dit principe wordt op een uiterst interessante wijze aangeboden middels een man die zijn eigen levensverhaal leest en hier (nogmaals) naar gaat handelen. Wat dat betreft wil ik mijn complimenten geven voor het concept van deze thriller. Helaas heeft men in de uitwerking een paar grote steken laten vallen.

The Number 23

Meestal roep ik dat er in een film -zeker als hij langer dan twee uur duurt- wel wat van de speelduur af had gekund. In het geval van The Number 23 had ik echter graag gezien dat men dertig minuten bij de speeltijd had opgeteld. Dat het dan misschien een lange zit was geworden beaam ik onmiddellijk, maar de onduidelijkheden die het verhaal nu bevat waren dan misschien opgelost. Mijn grootste problemen met het verhaal zitten hem in de grote, plotselinge wisselingen in de plot en het gebrek aan uitleg over waarom bepaalde gebeurtenissen plaatsvinden. Sterker gesteld: The Number 23 is een ronduit onbegrijpelijke film. Niet omdat ze zo hoogdravend is en enkel door een intellectueel publiek begrepen zou worden, maar simpelweg omdat het regisseur Joel Schumacher niet lukt zijn kijkers bij de les te houden.

The Number 23

Deze tekortkomingen zijn erg jammerlijk te noemen, te meer daar deze film voldoende kwaliteit in huis heeft. Ik noemde al het originele uitgangspunt van het verhaal. Meer dan dat nog vallen de uitstekende acteerprestaties op. Jim Carrey speelt met verve de hoofdrolspeler die langzaam doordraait door het getal 23 dat maar in zijn hoofd blijft rondspoken. Wat dat betreft vind ik zijn nominatie voor een Razzie als slechtste acteur ook zwaart onterecht. De vrouwelijke ondersteuning in de vorm van Virginia Madsen en Lynn Collins is ook overtuigend te noemen. Het mysterieuze sfeertje dat wordt opgeroepen werkt daarnaast eveneens zeer aanstekelijk. Het gebrekkige verhaal van The Number 23 zorgt er echter voor dat dit een kwelling is om naar te kijken. Enige betrokkenheid als kijker hoef je dan ook niet te verwachten. Zelden was ik zo blij toen de aftiteling eenmaal in beeld kwam.

7 7 7 7 4

- North by Northwest (thriller / avontuur : 9)
- The Game (thriller : 8)