Supernova

Supernova staat bekend als de eerste “post-Alan Smithee movie”. Wat is dat nou weer? Welnu, lange tijd was het zo dat als een filmregisseur, om wat voor reden dan ook, zijn naam liet verwijderen van de credits, de regie werd toegeschreven aan de fictieve regisseur “Alan Smithee”. Toen die naam echter te bekend werd, besloot men een nieuwe fictieve regisseur in het leven te roepen. De nieuwe Alan Smithee kreeg als naam Thomas Lee.

De werkelijke regisseur van Supernova, is Walter Hill, de man achter The Warriors, Southern Comfort en The Long Riders. Hij trok zich pas terug toen de film in post-production was, dus alle materiaal is feitelijk van hem. De studio liet de afwerking van de film over aan twee andere regisseurs. Eén van hen was niemand minder dan Francis Ford Coppola.

Een ruimteschip uitgerust als ziekenhuis vangt in een ver sterrenstelsel een noodsignaal op. De groep pikt de enige overlevende op van een plaatselijke mijnramp. De jongeman maakt een wat vreemde indruk en al snel wordt ontdekt dat hij een buitenaards artefact aan boord heeft gesmokkeld. Dit artefact heeft het vermogen om de evolutie om te keren, tot op het niveau van een individueel organisme. In plaats van af te sterven, komen reeds afgestorven cellen weer tot leven. Iemand die ermee in aanraking komt, veroudert dus niet, maar wordt juist jonger! Zoals in de film wordt gezegd: dit is waar ieder levend organisme in het universum naar op zoek is, dus neemt iedereen het mee naar zijn eigen planeet. En dat is nou net de bedoeling: het artefact heeft een ingebouwd vernietigingsmechanisme, het is een booby trap. Beschavingen die geavanceerd genoeg zijn om het voorwerp mee naar huis te nemen, worden vernietigd, zodat ze de aliens die het doelbewust hebben achtergelaten niet kunnen bedreigen. Slim bekeken.

Er zijn wel meer dingen slim bekeken in Supernova: het is SF-horror met een vleugje verstand. Kom daar maar eens om vandaag de dag! Toch is het zeker geen film om over naar huis te schrijven. Het duurt te lang voordat duidelijk wordt wat er nu eigenlijk aan de hand is, en echt voelbaar wordt de dreiging pas in de laatste twintig minuten. De acteurs lijken allemaal minstens drie maanden in de sportschool te hebben gezeten voordat ze aan de film begonnen; ze hebben allemaal van die griezelig ingevallen gezichtjes, en waanzinnig opgepompte biceps, triceps en quadriceps. Zelfs de vrouwen zien eruit alsof wekenlang hout hebben staan hakken. Angela Bassett mag mij trouwens komen verzorgen als ik weer eens in de lappenmand zit. Volgens IMDB is ze (momenteel) voor in de vijftig, maar ze ziet er ze ziet er zeker tien jaar jonger uit. Dat artefact heeft zijn werk blijkbaar goed gedaan.

7 6 6 5 6

- Alien (science fiction / horror : 8)
- Jurassic Park III (science fiction / horror : 7)