Shadow of a Doubt

Dit schijnt Alfred Hitchock favoriete film te zijn geweest uit zijn eigen oeuvre. De film bevat inderdaad een aantal elementen, die hem bestempelen als een karakteristieke Hitch: de sfeer binnen de dorpsgemeenschap, gezellig maar toch beknellend, de verstandhouding tussen een aantrekkelijke jonge vrouw en een oudere man, de opgejaagde persoon, die uiteindelijk geen kant meer opkan, de seksuele frustraties, de vinnige dialogen, de wrange humor.

De film was voor de jaren veertig ook redelijk subversief: de opgejaagde persoon is in tegenstelling tot in veel andere films van Hitchcock geen onschuldige, maar een vrouwenmoordenaar die het heeft voorzien op gelukkige weduwen. Er wordt vaak gezegd dat Hitchcock, die volstrekt onaantrekkelijk was voor de andere sekse (en veelal door zijn actrices werd afgewezen), een hekel had aan aantrekkelijke mannen (vandaar dat hij ze graag afschilderde als ietwat sullig) en seksueel actieve vrouwen (vandaar dat hij ze graag bedreigde en mishandelde in zijn films).

Charles Oakley, uncle Charlie, is allesbehalve sullig, hij is een charmante charlatan die één van de twee hoofdverdachten is in de zaak van de Happy Widow Murderer. De politie is hem op het spoor maar hij denkt zijn achtervolgers af te kunnen schudden door onder te duiken bij familie in Californië. Zijn nichtje Charlotte, die eveneens Charlie wordt genoemd, is zijn lieveling. Al snel begint uncle Charlie zich verdacht te gedragen, maar niece Charlie blijft in zijn onschuld geloven, ook nadat de politie, die het spoor weer heeft opgepikt, haar vertelt dat hij wellicht een moordenaar is. Uiteindelijk kan zij echter niet meer om de feiten heen, en dwingt uncle Charlie, in ruil voor haar stilzwijgen, Californië te verlaten. Maar Charlie vreest dat zijn nichtje te veel over hem weet …

Shadow of a Doubt is prachtig gemaakt, de zwart-wit fotografie oogt warm en (ik zou haast zeggen) kleurrijk. Teresa Wright is fantastisch als nichtje Charlie, een perfecte combinatie van broze onschuld en ontluikende seksualiteit. Toch had ik, gezien Hitchcock’s voorliefde, iets meer van de film verwacht. Cotten lijkt een vreemde keuze voor uncle Charlie. De man is een goed acteur, maar hij er gaat te weinig dreiging van hem uit. Ik weet dat in de realiteit vrouwenmoordenaars vaak vriendelijk ogende mannen zijn, maar Shadow of a Doubt is een film en Hitchcock (of Cotten) weet nooit de indruk te wekken dat het wel eens slecht met nichtje Charlie zou kunnen aflopen. Echt spannend is de film daarom zelden, en het slot op de trein, is een afknapper. Een probleem zal ook wel zijn dat wij de subversieve toespelingen op incestueuze aantrekkingskracht niet meer als schokkend ervaren.

7 7 6 6.5

- Sitting Target (thriller / misdaad : 7)
- Surveillance (thriller / misdaad : 6.5)