Shin ge jeon (The Divine Weapon)

The Divine Weapon speelt zich af in de vijftiende eeuw. Het Koreaanse staatje Joseon staat voortdurend bloot aan invasies vanuit het Noorden, door het veel sterkere China. De Koreanen hebben in het geheim echter gewerkt aan een fabuleus wapen, een soort pijlenkanon dat zeer grote aantallen ontploffende pijlen kan afschieten over afstanden van honderden meters. De Chinezen vrezen dat dit wapen de kansen ten gunste van de Koreanen zou kunnen doen keren, en stellen een onderzoek in. De ontwerper van het kanon wordt gedood, maar zijn dochter wordt gered en in het grootste geheim ondergebracht in de woning van een geslepen handelaar, die (in ruil voor de titel ‘hofleverancier’) haar moet helpen bij de verdere ontwikkeling van het wapen. De Chinezen zenden ‘het grootste leger in de geschiedenis der mensheid’ uit om de Koreanen mores te leren.

Het tempo van de film ligt laag, maar regisseur Yu-jin Kim weet de spanning er toch aardig in te houden. We krijgen een paar voorproefjes van de kracht van het wapen, en worden daardoor razend nieuwsgierig naar de vernietigende uitwerking van de pijlenregens als het kanon zal zijn geperfectioneerd. De onvermijdelijke romance is met de nodige relativerende humor in beeld gebracht, en de twee hoofdrolspelers vormen een charmant en aardig stel, ook al heeft actrice die de dochter van de uitvinder speelt een paar afschuwelijke dramatische uitschieters. Er is ook nog een grimmige scène waarin 800 jonge knaapjes op commando van de keizer tot eunuchen worden omgebouwd. We krijgen te horen dat doorgaans vijftig procent van de slachtoffers tijdens de operatie het leven liet, en als ze zien hoe die operaties worden uitgevoerd, begrijpen we plots waarom. Don’t try this at home.

Er is op het net veel te doen geweest over de historische accuratesse van de film, en met name het superkanon. Het verhaal is grotendeels fantasie, maar de Koreanen ontwikkelden in de middeleeuwen wel degelijk een vergelijkbaar superwapen dat hen in staat stelde numeriek veel sterkere tegenstanders te verslaan. Zie de link.

8 6.5 7 7 7

- Gladiator (actie / drama : 8.5)
- Chi bi (Red Cliff) (actie / speelfilm : 8)