5 per l'Inferno (Five for Hell)

In 1969 kreeg Lee van Cleef van regisseur Gianfranco Parolini het aanbod om in een komische spaghetti western genaamd Sabata te spelen. De Trinity-films waren nog niet gedraaid, en de combinatie spaghetti western en komedie leek Van Cleef wat al te gewaagd. Parolini drong echter aan en nam Van Cleef mee naar een voorstelling van de film die hij zojuist had voltooid. Die film was Five for Hell. Van Cleef verstond geen woord van wat er gezegd werd, maar de zaal zat vol jonge Italianen die zich overduidelijk kostelijk amuseerden. Bij nader inzien stonden die plannen van Parolini hem wel aan.
De meeste Italiaanse oorlogsfilm zijn tamelijk serieus en pessimistisch van toon maar Five for Hell is een uitzondering. Weliswaar overleven niet alle hoofdpersonen de strijd, maar de film is luchtig van toon en losjes gestructureerd. Er is harde actie, maar ook veel humor, acrobatiek en zelfs een vleugje erotiek.
In de zomer van 1944 lijken de geallieerden aan de winnende hand, maar de legerleiding heeft geruchten vernomen over een Duitse hergroepering, die wordt aangeduid als Plan K. Vijf specialisten worden geselecteerd om het zwaarbewapende kasteel binnen te dringen, waarin de details met betrekking tot Plan K worden bewaard. In het kasteel werkt een dubbelagente, die op het beslissende moment de aandacht moet afleiden van de gevreesde Duitse SS kolonel Mueller, zodat de vijf hun gang kunnen gaan.
Natuurlijk stond de befaamde oorlogsfilm The Dirty Dozen model voor deze film, maar dankzij de luchtige aanpak is de film eerder een parodistische variant dan een imitatie. De leider van de vijf was in vredestijd werper bij baseball dus worden honkballen gebruikt om granaten in te verbergen, een ander was gymnasiast met als specialiteit trampolinespringen, en weer een ander was meester-inbreker, dus zelfs de beste kluis is niet veilig voor zijn hypergevoelige vingertjes. De film opent met een muziekje dat mij sterk deed denken aan de herkenningstune van The A-Team, en dat kan haast geen toeval zijn: Five for Hell lijkt veel op een wat hardere versie van de TV-serie.

6.5 6.5 6.5 6.5 6.5

- The Dirty Dozen (oorlog / actie : 8)
- Where Eagles Dare (oorlog / actie : 7.5)