Ex Drummer

Ex Drummer

Drie kansloze muzikanten uit Oostende zijn op zoek naar een drummer, zodat ze eenmalig mee kunnen doen aan een lokale talentenjacht. De mannen zijn alle drie gehandicapt, wat hun optreden een extra pathetisch karakter geeft. Als kandidaat hebben ze de succesvolle schrijver Dries op het oog. Hoewel hij ogenschijnlijk totaal niet tussen het tuig past, besluit hij aan zijn burgerlijke leventje te ontsnappen en mee te doen. Ze noemen de band The Feminists, omdat die net zo gehandicapt zijn. Dries begeeft zich al snel in milieus waar hij zich normaal niet snel in zou begeven. Hij ziet hier ook kans schoon om zijn manipulatieve trucjes op de paupers los te laten. Dit lukt hem zeer goed. Na afloop van de talentenjacht, waar ze grote concurrent Harry Mulisch verslaan, eindigt de avond in een grote explosie van geweld.

Ex Drummer

Het is opmerkelijk hoeeel de Belgische cinema verschilt van de Nederlandse. Ex Drummer is rauw, erg rauw, bijna psychotisch te noemen. Deze film durft de meest markante personages te laten zien zoals ze daadwerkelijk zijn. Ze doen denken aan de Belgen die je vroeger in Jambers zag. Je weet dat ze echt bestaan, maar staat verbaast over de treurigheid van deze mensen, en denkt “zulke malloten hebben we in Nederland niet”. En mochten ze in Nederland wèl bestaan, dan parodiëren en ridiculiseren we ze, zodat het niet opvalt. Of nog erger, we maken er een typetje van en laten dat dan in een VARA-show zien. Lachen! Nee hoor, niks van dit alles in Ex Drummer. De kansloze hoofdpersonen worden natuurlijk continu in de zeik gezet, maar alles is echt. De humor is vooral zwart en laat niemand in zijn waarde. Dit alles wordt weergegeven tegen de achtergrond van een dieptreurig Oostende. Als je ooit een weekendje weg wilt, weet je nu waar je niet heen hoeft te gaan.

Ex Drummer

Helaas weet Ex Drummer, ondanks zijn karakters en markante sfeer, niet over de gehele linie te overtuigen. Een reden hiervoor is makkelijk aan te wijzen: hoofdrolspeler Dries van Hegen. Hij zet zijn rol mijns inziens te belegen neer en weet weinig karakter aan zijn manipulatieve rol te geven. De acteurs die om hem heen spelen mogen dan ook geen Oscarwinnaars zijn, maar overtuigen in ieder geval in het neerzetten van de hen toebedeelde rol. Een ander minpunt aan Ex Drummer, en dit is moeilijker om de vinger op te leggen, is dat de film simpelweg niet continu even sterk is. Er is nogal veel ruimte voor uitwijdingen van het hoofdverhaal welke weinig interessant zijn. Ook andere figuren in bijrollen hadden weggelaten kunnen worden, omdat ze te weinig toevoegen. Er komt zo nu en dan een soort gezapigheid op, die op de zenuwen werkt en het niveau omlaag trekt. Wat het precies is weet ik niet, maar Ex Drummer is hierdoor niet de topper die het had kunnen zijn. Sterke ingrediënten zijn immers in voldoende mate aanwezig.

Ex Drummer is de verfilming van het gelijknamige boek van schrijver Herman Brusselmans.

7 5 8 6 6

- American Beauty (drama / humor : 9)