No Country for Old Men

Met de westernachtige misdaadthriller No Country for Old Men zijn de broers Coen wederom terug op het niveau Fargo. Een stortvloed aan prijzen en – nominaties is het niet meer dan terechte gevolg. Met zijn acht Oscar-nominaties, waaronder die voor beste film, gaat No Country for Old Men ongetwijfeld hoge ogen gooien bij de Academy Awards. De film heeft wat mij betreft in elk geval een plaats in de top 3 van beste films van 2007.

Tommy Lee Jones speelt sheriff Ed Tom Bell die zich in de nadagen van zijn carriëre geconfronteerd ziet met een bizarre zaak. De plaatselijke jager Llewelyn Moss (Josh Brolin) treft vlakbij de Rio Grande twee miljoen dollar in contanten aan, gezien de tevens aanwezige drugs en lijken overduidelijk crimineel geld. Niettemin neemt Moss –moedwillig- het cruciale besluit zich het geld toe te eigenen. Hierop wordt hij achtervolgd door de ijskoude huurmoordenaar Anton Chigurh (een geweldige Javier Bardem), die vastberaden is het geld terug te krijgen, alsmede Moss om te brengen...

No Country for Old Men ontleent zijn titel aan William Butler Yeats’ gedicht Sailing to Byzantium, een stukje poëzie dat, kort gezegd, handelt over de reis van een oude man naar Constantinopel. De reis is vooral een symbolische; terwijl de man zich bezighoudt met existentiële kwesties als zijn eigen sterfelijkheid, kan hij de veranderende wereld om hem heen maar moeilijk behappen. De poëzie van Yeats was de inspiratiebron voor de proza van Pulitzerprijs-winnaar Cormac McCarthy, dat op zijn beurt middels de gebroeders Joel en Ethan Coen de weg naar het witte doek vond.

Als essentiëel zou ik deze voorkennis niet willen bestempelen, doch het verklaart onder meer het filosofische gemompel van Sheriff Ed Tom Bell en het wandeltempo waarin de prent zich voortbeweegt. Tommy Lee Jones’ personage is namelijk de oude man in het gedicht. Nochtans ging de film in mijn beleving niet over Bell die feitelijk vanaf een metastandpunt de gebeurtenissen beziet, maar vooral over Moss, zijn keuze en de vleesgeworden consequenties van die keuze (Chigurh).

Er valt bijzonder weinig op deze productie aan te merken. Het scenario is intrigirend, de cinematografie is fraai en de acteerprestaties zijn zonder uitzondering uitstekend te noemen. Een minpunt had de traagheid kunnen zijn, doch daar er continu sprake is van een welhaast tastbare spanning, gaat die vlieger niet op. Gevoelsmatig klokt de prent hierdoor absoluut niet te lang. Het einde had mijns inziens wat beter gekund, maar is wel in lijn met het werk van McCarthy (en dat van Yeats).

7 7 8 7 7.5

- Scarface (misdaad : 10)
- Reservoir Dogs (misdaad : 8)