Quel maledetto treno blindato (Inglorious Bastards)

Pas op: dit is niet de film van Quentin Tarantino. Aangezien Tarantino slechts wat losse ideetjes uit deze Italiaanse productie uit 1978 gebruikte (zelfs de titel werd – letterlijk – verbasterd), is het verband met Tarantino’s Inglourious Basterds gering. Niettemin wordt deze film overal aangeprezen als ‘het origineel’ van Tarantino’s nieuwste film. Marketing is ook een vak.
In de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog, worden vijf Amerikaanse soldaten voor uiteenlopende vergrijpen opgepakt en voor hun berechting naar een militaire rechtbank vervoerd. Onderweg wordt het konvooi echter bestookt vanuit de lucht en in de verwarring weten de mannen te ontsnappen. Ze gaan op weg naar de Zwitserse grens en krijgen daarbij hulp van een Duitse onderofficier van de SS, die niet meer in een (voor Duitsland) gunstige afloop van de oorlog gelooft. Door een misverstand schieten de deserteurs een groep landgenoten neer, die als Duitsers waren verkleed en speciaal waren getraind voor een riskante overval op een trein waarin een nieuwe V1-raket wordt vervoerd. De vijf besluiten de plaats in te nemen van de overledenen en onder leiding van een Britse officier brengen ze de overval op de trein tot een goed einde, maar daarbij verliezen de “onglorieuze rotzakken” wel hun leven.
The Inglorious Bastards werd geregisseerd door Enzo G. Castelleri, een soort manusje-van-alles van de Italiaanse cinema die films uit de meest uiteenlopende genres op zijn naam heeft staan, van komedies en westerns tot oorlogsfilms en thrillers. De eerste helft van The Inglorious Bastards komt wat willekeurig over maar gaandeweg krijgt Castellari zijn film (ook in figuurlijke zin) op de rails. De overval op de geblindeerde trein is een spektaculair hoogstandje, compleet met Peckinpah-achtige slowmotion opnames.

The Inglorious Bastards is vintage Castellari: de actie laat nooit af, het script is een zooitje en de humor is heerlijk baldadig. Zo bestaat het enige Engels dat de meeste leden van het Franse verzet kennen uit vulgaire krachttermen, en raken de bastards per ongeluk verzeild in een zwempartijtjes met een groepje naakte nazi meiden. Je moet het maar verzinnen.

7 6 7 5 6.5

- The Dirty Dozen (oorlog / actie : 8)
- Where Eagles Dare (oorlog / actie : 7.5)