Stalingrad

Ik heb een erg cool computerspel waarin een van de missies Stalingrad is. Hierin ga je de Wolga over met je Russische comrades. De helft wordt bij oversteken van deze rivier al opgeblazen. Eenmaal aan de overkant krijgt de ene een geweer en de ander 5 kogels. In groepjes van 2 ren je dan totaal hopeloos een helling op waar Duitsers in mitrailleursnesten iedere bewegende mier kapotschieten. Iedereen die terugrent wordt door de Russische officier doodgeschoten. Met dit in het achterhoofd ging ik Stalingrad kijken!

:-(

De boven beschreven scene kwam er niet in voor! Dit ten eerste omdat de film uit oogpunt van de moffen gefilmd is en niet uit oogpunt van de Russen. Want het is een Duitse film, in Duits gesproken. Filmen hoe duizenden Russen worden neergemaaid was misschien een te grote deuk op hun ego. Want in deze film worden de moffen niet afgeschilderd als gruwelijke beesten. Meer als de soldaten in Shaving Privat Ryan: Uiteindelijk helden, maar wel brute helden die net zo goed gruweldaden verrichten. Ik geloof best dat alle partijen in die oorlog even gruwelijk bezig waren. Daarom vind ik het wel leuk om een film te zien uit oogpunt van de moffen.

Wat film betreft: Shaving Privat Ryan is duidelijk een plank hoger! Effecten, scenes en acteurs zorgen hiervoor (in die volgorde). De film is wat dit betreft niet slecht hoor, maar je merkt gewoon verschil in kwaliteit. Het verhaal gaat in het begin wat rommelig en snel. Het is visueel niet duidelijk wat het doel is van de soldaten en wat ze moeten doen om te slagen: Het zijn meer beelden van rennende soldaten, explosie, eentje die schiet, eentje die geraakt wordt etc. Maar wel vermakelijk hoor. Na Stalingrad eenmaal ingenomen te hebben, gaat de film meer over de soldaten onderling, hoe gruwelijk de stad zelf is en de opkomende hongerwinter. Toen vond ik het wat minder worden. Zeker omdat het de regisseur niet lukt om de personages te laten spreken. Ze hebben allemaal een Duitse helm en zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden en hebben vooral geen sprekende karakters.

Misschien een iets te negatief verhaal, want ik vond de film niet slecht hoor. Het is gewoon dat de film niet kan toppen na een topper zoals Ryan...

6 4 7 6 6

- Lawrence of Arabia (oorlog / drama : 8.5)