Nasi

Cheika is een geadopteerd meisje, oorspronkelijk afkomstig uit China. Zo nu en dan werkt ze wel eens mee in de slagerij van haar vader. Als deze op een dag besluit om ook kant en klare nasi te gaan verkopen, is er veel interesse vanuit de klanten, zeker als Cheika het verkoopt. Standaard krijgt ze door klanten de vragen naar haar kop geslingerd of zij de nasi gemaakt heeft en meteen waar ze vandaan komt. Haar antwoord hierop is steevast Alkmaar, maar de klanten willen altijd weten waar ze 'oorspronkelijk' vandaan komt. Na een tijd heeft ze schoon genoeg van dezelfde vervelende vragen en antwoordt ze op de vraag waar ze vandaan komt "uit de kut van tante Sjaan!" Ze probeert haar vader over te halen te stoppen met de verkoop van de nasi, maar hij wil dat niet gezien de goede verkopen. Cheika vraagt zich af of haar vader haar alleen om die reden naar Nederland heeft gehaald. Kwaad verlaat ze het ouderlijke huis. Als de volgende dag de gehele slagerij omgebouwd is in Chinese stijl, ziet vader in dat hij niet eerlijk is ten opzichte van zijn dochter.......... De meeste op deze site besproken Nederlandse korte films hebben we van cinema.nl afgeplukt. Nasi werd echter op tv uitgezonden tijdens het jeugdprogramma Villa Achterwerk. De kijkers van dat programma vormen ook meteen een uitstekende doelgroep voor dit werkje aangezien de hoofdpersoon nog een jong meisje is. De plotselinge opmerking over tante Sjaan is behoorlijk vermakelijk te noemen en wordt met veel overtuiging gebracht. Hierna herhaalt Nasi zichzelf een beetje en wordt het wat minder. Als je er interesse in hebt kun je nog een wat diepere betekenis over Nederlandse bekrompenheid ontwaren, maar dit biedt wat mij betreft geen toegevoegde waarde. Nasi is in 2004 genomineerd voor een Tuschinski Award op het Nederlandse Film Festival voor beste eindexamen productie van de Nederlandse Film en Televisie Academie. De film is overigens gewoon in kleur, ondanks de plaatjes hiernaast.

6 6 6 6 6

- Salt Battle (Zout) (kort / humor : 6)
- Wallace & Gromit in A Close Shave (kort / animatie : 8)