The Texas Chainsaw Massacre 2

Het had in de lijn der verwachtingen gelegen dat regisseur Tobe Hooper er met het eerste vervolg op The Texas Chainsaw Massacre voor zou kiezen die film nog eens dunnetjes over te doen. Gelukkig wordt een geheel andere weg ingeslagen, namelijk die van horrorkomedie. Met dit tweede deel zet Hooper zijn eigen creatie behoorlijk in de zeik, wat mijns inziens zeer verfrissend werkt. De keuze voor een humorisitsche toonzetting is tricky, want indien deze niet werkt is de gehele film naar de kloten. De zwarte humor is mijns inziens echter goed te pruimen. Maar goed ook dus, daar deze film namelijk de spanning van het eerste deel ontbeert.

Luguber blijft het overigens wel, waardoor van een familiefilm gelukkig geen sprake is. Het acteerwerk is over het algemeen niet al te best, maar dat deert de prent niet. Veteraan Dennis Hopper krijgt door zijn matige collega's flink wat speelruimte en maakt daar dankbaar gebruik van. Hij speelt in deze sequel op geinige wijze de smeris Lefty, die met de gruwelijke familie nog een appeltje te schillen heeft. Gewapend met enkele kettingzagen, trekt hij samen met een plaatjesdraaister erop uit om wraak te nemen voor de dood van zijn broer.

De settings zijn hierbij grotendeels verplaatst van de middle of nowhere naar Dallas. De climax heeft echter plaats in een mausoleum met meerdere verdiepingen, hetgeen heerlijk overdreven aandoet. The Texas Chainsaw Massacre 2 als geheel dien je met een flinke lading zout te nemen, vooral indien je een adept bent van de culterige eersteling uit de reeks, maar dan zul je je er ook behoorlijk mee vermaken. Ik heb een aantal keren flink lopen foeteren op Tobe Hooper (zie hiervoor The Toolbox Murders en Eaten Alive), maar hier ben ik niet te beroerd om de spreekwoordelijke veer in zijn reet te steken. Puik werk!

6 5 7 6 7

- Kiseichuu: Kiraa Pusshii (Sexual Parasite: Killer Pussy) (horror / humor : 7)
- The Return of the Living Dead (horror / humor : 7)