Porn Star: The Legend of Ron Jeremy

Ron Jeremy, wie kent hem niet? Indien je deze Super Mario look-alike nog nooit bent tegengekomen, dan heb je waarschijnlijk nimmer pornootje aanschouwd. In normale films duikt hij overigens ook regelmatig op. Dit komt niet omdat hij het wel geinig vindt om erbij te doen, maar omdat hij de ambitie heeft een serieuze acteur te worden. Dit zal hem vanwege zijn smerige, vadsige uiterlijk en totale gebrek aan acteerkwaliteiten echter nooit lukken. Bovendien ligt op hem het pornostigma, waardoor hij nimmer serieus genomen zal worden. Het feit dat meneer zichzelf gepijpt heeft in een film, zal hierbij zeker niet helpen. Zo werd hij bijvoorbeeld uit de film Ronin geknipt, toen men erachter kwam wie hij is. In de andere reguliere films waarin hij zijn opwachting maakt, wordt hij overigens met grote regelmaat op brute wijze afgeslacht (bijvoorbeeld The Toxic Avenger IV en Killing Zoe). Dit alles maakt Ron Jeremy tot een vrij zielig figuur die, continu op zoek naar erkenning, zich op uiterst pathethische wijze in Hollywood probeert te manifesteren. Het enige waar hij eigenlijk op kan bogen is zijn enorme leuter en het feit dat hij het zo lang volhoudt in de pornowereld. Niettemin probeert hij zich op allerlei manieren te laten gelden, waarbij zijn enorme drive toch wel geprezen mag worden. Ondermeer zijn ongrappige comedy-act en zijn tenenkrommende raphit Freak of the Week, met DJ Polo, zijn hiervan goede voorbeelden. Door zijn trieste karakter is Ron Jeremy een zeer vermakelijk persoon om als centrale figuur voor een docu te hebben. Dat heeft Porn Star: The Legend of Ron Jeremy in elk geval goed gedaan, maar een  goede docu kan het niet genoemd worden. Het is namelijk een vrij rommelig geheel. Door het sleazy decor en het feit dat hij een bezig mannetje is, zijn er echter genoeg vermakelijke fragmenten te ontwaren in dit werkje. De slotsom van het portret dat van hem wordt geschetst en de vele interviews is dat Ron Jeremy een aardige kerel is, doch tevens een enorme schlemiel. Er schuilt een hoop tragiek in zijn persoon, wat hem er niet onsympathieker op maakt. Al met al valt er goed naar deze documentaire te kijken, waarin een hoop bekende (porno)figuren voorbijkomen, met wie Jeremy zijdelings te maken heeft gehad. Geinig zijn tevens de ingemonteerde scènes uit zijn oeuvre.

5 4 6 4 6

- Anvil: The Story of Anvil (documentaire : 7)
- Deep Blue (documentaire : 7)