This World, Then the Fireworks

Marty Lakewood is een journalist die een beerput dreigt open te trekken binnen het plaatselijke politieapparaat. Hierop willen de corrupte smerissen hem graag een kopje kleiner maken. De grond wordt Marty te heet onder de voeten en hij vertrekt naar zijn moeder en zijn hoerige zus Carol. Met de laatste is hij overigens wel erg intiem. Broer en zus laten oude tijden herleven, wat inhoudt dat iedereen die intervenieert in hun levens op brute wijze het loodje legt. Ondertussen lopen beiden te ritselen om aan geld te komen, totdat het verband tussen de ontstane lijken wordt ontdekt... Getuige films als The Two Jakes, Mulholland Falls en L.A. Confidential zag men, in elk geval in de jaren '90, nog wel brood in het uitgekauwde noir-genre, dat zijn bloeiperiode had in de jaren '50. Ook This World, Then the Fireworks is hiervan een exponent, doch ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat de makers de materie met een flinke knipoog benaderden. Bij de genoemde collega's wordt er ook gewerkt met genreclichés, maar absoluut niet zo gechargeerd als deze film dat doet. Je moet ervan houden, maar de hierdoor ontstane humor is mijns inziens goed te pruimen. De zwaar overdreven noir-sfeer uit zich onder meer in het feit dat de prent alle clichéfiguren van de film-noir herbergt, maar dan zo overdreven dat het praktisch flat characters zijn. Denk hierbij aan een roekeloze protagonist, een verlopen detective, stoere agenten en uiteraard een femme fatale. Daarenboven valt er te genieten van een aantal bizarre, nauwelijks realistische verwikkelingen waarbij flink wat zwarte humor doorsijpelt en de geweldscomponent niet wordt geschuwd. Eigenlijk heeft deze film zo'n beetje alles, behalve een fatsoenlijk uitgewerkt plot. Niet dat dat heel erg deert, overigens. Billy Zane's geschifte, maar tevens aimabele vertolking maakt een hoop goed. Met zijn plastic glimlach en onvoorspelbare, gewelddadige gedrag weet hij behoorlijk te vermaken. Ook Gina Gershon is goed gecast als zijn hoer van een zus. Samenvattend kan worden gesteld dat dit een behoorlijk curieuze film is, die zeker niet geschikt is voor de gemiddelde film(lees: kaskraker)liefhebber.

6 6 7 5 6.5

- Nightmare Alley (film-noir : 7.5)
- M (film-noir : 7)