Heist

Joe Moore is een oude, maar zeer succesvolle inbreker/kraker. Samen met zijn vrouw Fran en drie gasten heeft hij al menige kraak gezet en daarmee flink wat knaken verdiend. De helft van de opbrengsten gaan echter altijd naar de louche en onbetrouwbare Mickey. Hij voorziet het team immers altijd van de middelen waarmee ze hun kraken kunnen plegen. Na de laatste kraak weigert Mickey echter met geld over de brug te komen. Hij heeft namelijk vernomen dat Joe uit de business wil stappen. Mickey heeft echter nog een grote overval op het oog, waarvan hij zeker wil zijn dat Joe eraan meedoet. Dus besluit Joe de opdracht te accepteren; het leegroven van een Zwitsers vliegtuig vol met geld. Een vereiste van Mickey is dat zijn sullige neefje Jimmy ook mee doet. Deze prutser heeft meer oog voor Fran dan voor de op handen zijnde overval. Als Joe besluit zijn vrouw naar Jimmy te sturen om hem 'loyaler' te maken, blijkt dit echter de grootste fout van de hele planning te zijn. De overval slaagt, maar niet Joe, maar Jimmy gaat er met de buit vandoor. Of toch niet?

Na het kijken van Heist moge een ding duidelijk zijn. Zowel Gene Hackman als Danny DeVito hebben hun beste tijd inmiddels echt wel gehad. Ik had vaker het idee naar een ouwelullenfilm te zitten te kijken dan naar een modern actie-avontuur. Bovendien straalt de ongeloofwaardigheid er volledig vanaf wanneer een man van boven de zeventig (!) nog als een jonge gast rond loopt te dartelen. Kom ik meteen bij een tweede groot kritiekpunt op Heist, ongeloofwaardigheid. Waar sommige films uitblinken in het brengen van goede plotwendingen (denk The Usual Suspects), komen ze in deze film enkel ongeloofwaardig over. Tegen het einde stapelen de wendingen zich op en, hoewel het allemaal niet ingewikkeld is, kon ik soms enkel lachen om het feit dat er weer een heel ander iemand de schurk bleek te zijn. Wat een totale bullshit wordt er hier wat dat betreft geboden. Ook het gegeven dat Jimmy in het bezit is van zijn eigen ijzersmelterij slaat natuurlijk als een lul op een drumstel. Was deze film soms humoristisch bedoeld ofzo? Als dat het geval was dan is de poging daartoe in ieder geval heel erg hard mislukt. Een film als Ocean's Eleven brengt ook ongeloofwaardigheid, maar met een dermate duidelijke knipoog dat ik me er niet aan kan storen. Hier is het echt te veel van het goede en ik kan enkel concluderen dat deze film gewoonweg niet goed is. Bovendien moeten sommige acteurs, zoals gezegd, maar eens gaan genieten van hun AOW.

6 5 5 5 5

- Vertigo (thriller / misdaad : 8)
- Chinatown (thriller / misdaad : 8)