It`s All Gone Pete Tong

Soms wordt er op filmboob iets te makkelijk met de term feelgoodmovie omgesprongen (zie recensie Crash), maar met 'It's all gone Pete Tong' levert Michael Dowse een film af die die term méér dan waardig is. Op een humoristische wijze wordt het verhaal verteld over het leven van Frankie Wilde.  Een begenadigd dj die zijn grootste successen kende op feesteiland Ibiza. Frankie houdt zelf ook wel van een feestje en zijn buitensporig drank- en drugsgebruik worden vermakelijk in beeld gebracht. Zijn sexleven is ook niet slecht te noemen en ook dat aspect wordt ruimschoots belicht in de film. Helaas voor Frankie zorgt de combinatie van zijn levensstijl met een aangeboren afwijking aan zijn oor ervoor dat hij doof wordt. Zijn wereld stort in en de omzet van de plaatselijke slijterij verdubbeld. De dj is ook niet vies van een beetje coke op zijn tijd. Op een gegeven moment besluit hij echter te stoppen met het witte poeder en ook om te gaan leren liplezen. Zijn leven begint weer aangenamer te worden, maar de drang de feestneuzen van Ibiza op te zwepen blijft. Zal het hem lukken het kritische publiek ooit weer voor zich terug te winnen?

Voor een vermakelijke negentig minuten is IAGPT een absolute aanrader. Paul Kaye speelt ijzersterk en is een van de grote redenen dat deze komedie zo geslaagd is.  De uitdrukkingen die hij op zijn gezicht weet te toveren doen natuurlijk aan en zijn bijvoorbeeld niet te vergelijken met de vaak nogal 'over the top' aandoende gekkebekkentrekkerij van een Jim Carrey. Ander sterk punt is de manier waarop de strijd om van de drugs af te blijven in beeld wordt gebracht. In plaats van door een duiveltje wordt Frankie continu door een of andere paashaas teruggeworpen in zijn oude gewoonte. De kilo's coke vliegen hierbij over het beeldscherm. Prachtig!

5.5 6.5 6 7.5 7

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- Mies vailla menneisyyttä (drama / humor : 6.5)