Reefer Madness

Zonder al te hoge verwachtingen ging ik deze cultfilm eens bekijken. Je zou kunnen denken dat Reefer Madness door het onderwerp misschien wel geinig is, maar dat valt nogal mee. De prent oogt vooral als een propagandistische film tegen het gebruik van weed. Kort gezegd is de strekking van de film dat weed evil is. Dit is op zich vrij logisch, anders was Reefer Madness (alternatieve titel: Tell Your Children) door het veelvuldige gebruik van drugs in de film namelijk niet door de toenmalige Amerikaanse filmkeuring gekomen. Het betreft hier dus geen filmpje van overheidswege, maar een ordinaire exploitatieve rolprent. Commercieel gezien maake het niets uit om de film eruit te laten zien als een overheidsspot, want het publiek destijds had nooit mensen in een film zien blowen en wilde dat wel eens meemaken.

De plot handelt over doodnormale Amerikaanse tieners die totaal ontsporen als ze in aanraking komen met marihuana. Ze raken verslaafd, kunnen niet meer normaal functioneren en belanden in criminele kringen. De neerwaartse spiraal wordt flink ingezet zodra het eerste jointje achter de kiezen is. Uiteindelijk wordt zelfs moord en doodslag de blowende tieners niet bespaard. Dat krijg je ervan als je weed rookt!

Tsja, dodelijk saai is Reefer Madness niet. Het is typisch zo´n slechte film die op een klein aantal momenten goed weet te vermaken. De manier waarop aperte onjuistheden als de waarheid worden gebracht, is gezien de propagandistische format vrij vermakelijk. Ook de wijze waarop blowende mensen worden geportretteerd werkt goed op de lachspieren. Na een paar trekjes trekken de blowers Jim Carrey-bekken en belanden ze in hysterische lachbuien. Als je dat combineert met een houterige jaren ´30 manier van acteren, lijkt het eerder alsof ze aan de bedorven LSD zitten. Hiermee heb ik alle positieve aspecten wel gehad. Reefer Madness bruist verder niet van de energie en barst van de slecht geschreven verwikkelingen. Mijn conclusie is dat de preventief opgelegde censuur wat lachjes veroorzaakt, maar sec bekeken vooral saai- en knulligheid heeft opgeleverd.

4 3 5 7 4

- The Doors (speelfilm : 8)
- The Wolf of Wall Street (speelfilm : 8)