Harry Potter and the Goblet of Fire

Ook al ben ik een vrij grote fan van fantasy, heeft Harry Potter mij nooit zo weten te trekken. Ik ken het alleen van de films. In de eerste film werd ik teleurgesteld door het feit dat alles zich afspeelde op de wizardschool; er werd geen bizar avontuur beleefd in een veraf gelegen gebied zoals in Lord of the Rings. Een ander teleurstellend feit voor mij persoonlijk, is het feit dat het een kinderfilm is. Dit deel uit de Potter-reeks is precies hetzelfde wat beide punten betreft en daardoor voor mij teleurstellend, al denk ik dat kinderen het heel erg kunnen waarderen.

De film begint met een ware overkill aan plastic special effects. Iets wat de hele film doorgaat: Vliegende notitieblokjes met automatisch schrijvende pennen, buttons met magische opdruk waarop staat "Harry sucks" in kindertermen, vliegende kaarsen, etc. Het houdt maar niet op! Maar een magische paraplu optoveren bedenken ze dan weer niet als het stortregent. De setting van het overgrote deel van de film is Zweinstein: een groot kasteel gemixt met oud Engelse mansionachtige stijl architectuur die ik wel top vormgegeven vind. In het eerste deel dacht ik achteraf dat het een soort inleidend deel op de school was, voordat de reeks pas echt zou beginnen. Maar in dit deel blijft het ook bij een wizardcompetitie waarbij Harry Potter eigenlijk te jong is om mee te doen maar alsnog ingeluist wordt waardoor hij tegen zijn wil 3 zware taken moet vervullen. Als je de film nog gaat kijken, lees dan niet verder want mijn recensie bevat spoilers!

De eerste taak is het stelen van een gouden ei van een draak. Dat klinkt indrukwekkend, maar de draak bevindt zich simpelweg in een stadion met alle leerlingen als toeschouwer. Hij vliegt een rondje op zijn bezem waardoor het beest tegen een brug (of aquaduct) botst. De tweede taak is het bevrijden van leerlingen die onderwater bewaakt worden door nagaqueens en inktvisachtigen. Hij komt hier flink in de problemen, maar de uitweg die hij vindt is dan weer zo simpel: hij zegt abacadabra en wopplakee! vliegt uit het water. De derde taak bevat het vinden van de trofee die zich ergens in een behekst heggenlabyrinth bevindt. Aan het meenemen van een motorzaag denkt hij niet. Uiteindelijk blijkt er achter het spel ook een list te zitten, die ik dan niet zal spoilen behalve door te zeggen dat het niet heel erg boeiend is maar wel oproept tot een vervolg op deze film.

Je kan oordelen dat Harry Potter orgineel is, maar feit is dat alles simpelweg gehaald is uit eerder gemaakt fantasiewerk. De draken, zelfs de uitwerking van deze draken, zijn al veelvuldig eerder gemaakt. Nagaqueens kenden we al. Een visie hebben in het spiegelende oppervlak van water ook. Dus dit argument wil ik toch wel tegenspreken. Mijn uiteindelijke oordeel over de film is dat het best wel goedkoop in elkaar gezet is: zowel de overkill aan plastic effecten als een verhaal wat erg simpel in elkaar steekt. Sorry, een vervolg hierop hou ik wel voor gezien!

ps. Er komen in dit deel wizards uit de hele wereld op bezoek. Zo zie je af en toe een negerwizard zitten in deze typisch Engelse setting. En Harry wordt verliefd op een Aziatisch meisje die gedurende de hele film 2 woordjes mag zeggen. Verder lijkt het alsof ze een bepaald percentage kleurling erin wilden, ook al spelen ze geen rol. Is dit zo'n Teletubbie-scenario waarbij één van de vier ineens ook erg zongebruind was?

5 5 5 2.5 3.5

- Big Fish (fantasy / speelfilm : 8)
- El Laberinto del Fauno (Pan's Labyrinth) (fantasy / horror : 7.5)