M

Een psychopatische kindermoordenaar zaait angst en paranoïa in een Duitse stad. De politie is naarstig naar hem op zoek, maar ook voor de lokale criminelen is de maat vol. De terreurzaaier dient zo spoedig mogelijk gevonden te worden, zodat de overdreven hoeveelheid blauw op straat weer tot het verleden behoort. De lokale maffia verzamelt een woedende menigte bestaande uit allerlei soorten tuig (criminelen, prostituées en zwervers) die de psychopaat in het nauw dringt...

Deze film zag ik in het Filmmuseum in Amsterdam. Er kwamen ongeveer twintig mensen op de in 2000 gerestaureerde film af, hetgeen mij gezien de timing (17.30 uur op een zondag) en het feit dat het een rolprent uit 1931 betreft, niet tegenviel.

De film is degelijk als staal van Krupp, maar is niet de gehele speelduur even boeiend. Vooral het begin ontbeert spanning en is aan de trage kant. Niet geheel toevallig is dit het gedeelte waarin Peter Lorre nauwelijks scènes heeft. Vooral is er aandacht voor het onderzoek van de polite, die ook in het Duitsland van de jaren ´30 als typische ambtenaren lopen te speuren. Verbazingwekkend is het dan ook niet dat de geïmproviseerde lynch mob van een groep criminelen hem eerder op het spoor is.

Als deze klopjacht op de kidnapper een feit wordt, is M mijns inziens stukken beter te pruimen. Hierop volgt een overtuigende uiteenrafeling van de psychopaat die Lorre op schitterende wijze neerzet. Tevens wordt er het ethische vraagstuk geponeerd wat aangevangen moet worden met een persoon die dwangmatig handelt en derhalve ontoerekeningsvatbaar is. Deze discussie zal altijd actueel zijn, daar de meningen hierover verdeeld zullen blijven.

Waarschijnlijk is dit een van de eerste films over een seriemoordenaar, compleet  met psychologische uitdieping en klopjacht. In conclusie ontbreekt het deze vakkundig gemaakte film aan weinig en diende als inspiratie voor vele goede en slechte genregenoten. Hoewel regisseur Fritz Lang het altijd ontkende, lijkt de hoofdpersoon uit M gebaseerd te zijn op Peter Kürten, oftwel The Vampire of Düsseldorf.

7 7 7 9 7

- Nightmare Alley (film-noir : 7.5)
- Key Largo (film-noir : 7)