Neosis: OK, ik heb de strijd met mijn vriendin opgegeven (lees: verloren). Dus niet `THX 1138` of `The man from earth` maar `Garden state` is gisteravond aan mij voorbij getrokken. ### Ik zag markante personages, onverwachte situaties, opvallende dialogen, klein leed en ook nog een cameravoering waarover is nagedacht. Zulke film-ingrediënten toveren bij mij bij voorbaat een glimlach om mijn mond. Als blijkt dat mejuffrouw Portman meedoet gaat mijn hart zelfs even sneller kloppen al heeft dat vooral een seksuele oorzaak. En toch... bij de aftiteling baal ik enigszins. Niet omdat de film niet goed is. In tegendeel zelfs maar de film had nog veel beter moeten zijn. ### Op de eerste plaats prefereer ik in dit type films realistische dialogen boven mooi geschreven dialogen. Omdat tijdens het kijken af en toe heel duidelijk het beeld van een ijverige scriptschrijver in m`n hoofd opdoemt levert dat een minpuntje op. ### Op de tweede plaats zijn de gebruikte markante personages en onverwachte situaties wel doeltreffend maar niet altijd doelmatig. Absurdisme in een serieuze film wordt door menigeen per definitie als kèk of intelligent beschouwd. Als absurdisme echter geen toegevoegde waarde heeft beschouw ik het als overbodig en vooral als erg gemakkelijk. ### Tot slot heb ik jammerlijk genoeg geen moment in spanning gezeten over de relatie-ontwikkeling tussen de twee hoofdrolspelers (blijkbaar in tegenstelling tot Boobema). Vanaf de eerste seconde zit deze relatie namelijk op een niveau dat aanzienlijk hoger ligt dan dat van veel real-life-koppels na 10 jaar. Op een heel kort moment na volgt vervolgens een stijgende trend die weliswaar langzaam gaat maar vooral ook heel zeker is waardoor spanning onnodig verloren gaat. ### Maar ach, wat doet deze kritiek ertoe als ik tegelijkertijd dankbaar moet zijn voor de verkregen aangename associatie van haardvuur met een tapdansende Portman? Helaas ben ik voorlopig volledig door mijn stookhout heen...
Boobers: yahhhhrrrrrrrrrhead
Boobbert: JaRhead
Boobbert: Jahead lijkt me ook wel top. Trouwens zijn er buiten deze films nog aanraders de afgelopen 6 weken? Saw 2 gezien, niet echt best te noemen.