Halloween 3 - Season of the Witch

Niet iedereen houdt van Halloween en zelf ben ik er ook niet gek op, maar het feest legt de filmliefhebber wel de nodige verplichtingen op. Om de zoveel jaar herbekijk ik de klassieker Halloween van John Carpenter - mijn favoriete horrorfilm - en ieder probeer ik minstens één sequel te bekijken. Dit jaar werden dat er twee, te beginnen bij deze, deel 3 uit de reeks.

Maakt de film echt deel uit van de franchise? John Carpenter en Debra Hill - de bedenkers van de originele film - waren als producenten bij deze aflevering betrokken, maar het verhaal heeft niets te maken met de befaamde horrorfilm uit 1978. De handeling speelt zich af op de vooravond van Allerzielen, maar het personage Michael Myers komt niet in de film voor. Het verhaal gaat over het diabolische plan van een speelgoedmaker die via speciale Halloweenmaskers miljoenen kinderen wil doden. En dat alles om een ouder heksencultus nieuw leven in te blazen. Hoe verzin je het! Natuurlijk is er een held - een goede dokter, een soort Dr. Van Helsing - die de plannen van de boosdoener probeert te dwarsbomen.

Carpenter en Hill wilden na twee films rond Michael Myers afscheid nemen van het personage en de reeks voortzetten met onafhankelijke films die enkel de situering rond Halloween gemeen hadden. Door het gebrek aan succes van deze film werd Michael Myers in Deel 4 weer terug gehaald. Goed, Michel ontbreekt dus hier, maar voor het overige is Halloween III niet zo slecht. Door de beslissing om de film te afficheren als 'derde deel van de reeks' werden echter verkeerde verwachtingen gewekt. Verder zijn de effecten weliswaar tamelijk grof, maar klinkt het verhaal zo vergezocht dat het nooit echt griezelig wordt. Het dubbelzinnige slot - dat ruimte laat voor verschillende interpretaties - is wel erg mooi.

7 6 6 6 6

- Halloween (horror : 8)
- Jaws (horror / fantasy : 7.5)