Lo Chiamavano Trinità (They Call Me Trinity)

In 1970 was de spaghettiwestern op sterven na dood maar regisseur Barboni bracht daar verandering met They Call Me Trinity. Het uitgangspunt klinkt overbekend: een revolverheld en zijn broer schieten een groep pioniers te hulp die worden bedreigd door een gewetenloze rancher. Het bijzondere was dat het dit keer allemaal met een vette knipoog werd gepresenteerd: They Call Me Trinity is het Wilde westen in de lachspiegel. De film maakte de beide hoofdrolspelers Terence Hill en Bud Spencer wereldberoemd.

Hill is Trinity, een luiwammes die zich door zijn paard laat voortslepen, liggend op een travois. Maar hij is ook de snelste schutter van het Wilde Westen; Spencer is Bambino, diens humeurige maar oersterke broer, een paardendief die per ongeluk een sheriff heeft neergeschoten en nu diens plaats heeft ingenomen: op die manier kan hij ongemerkt het juiste moment afwachten om de paarden te stelen van een rijke rancher, Majoor Harriman. Trinity maakt kennis met twee jonge deernes, die deel uitmaken van een groep Mormonen die in de streek zijn neergestreken. De Majoor wil de Mormonen verjagen en roept de hulp in van een stelletje Mexicaanse bandieten. Trinity heeft ontdekt dat de Mormonen veelwijverij toestaan en wil nu met beide meisjes trouwen. Hij wil daarom ook de mormonen helpen, maar Bambino weigert koppig om zich met de zaak te bemoeien ...

Het was oorspronkelijk de bedoeling dat They Call me Trinity een serieuze western zou worden, en daar zijn nog enkele sporen van zichtbaar in de vorm van een paar shootouts. Het is niet precies bekend wie, waar en waarom de beslissing nam om de film om te toveren in een komedie . De film heeft leuke situatiehumor en telt enkele geslaagde grappen op dialoogniveau, maar de meeste aandacht gaat uit naar de slapstickachtige actie, met name de grote knokpartij aan het slot waaraan wordt deelgenomen door vrijwel iedere Italiaanse stuntman die in de filmindustrie werkzaam was. De film heeft de tijd goed doorstaan al zullen sommige jonge kijkers het tempo wat aan de gezapige kant vinden. In de jaren zeventig was het leven wat trager, en de films ook.

Deze nieuwe recensie is een eerbetoon aan de acteur Bud Spencer, die op 26-06-2016 op 86-jarige leeftijd overleed. Spencer werd geboren als Carlo Pedersoli (zijn acteursnaam was een samentrekking van zijn favoriete bier, Budweiser, en de voornaam van zijn favoriete acteur, Spencer Tracey) en genoot in eigen land ook bekendheid als voormalig wedstrijdzwemmer: hij was diverse keren Italiaans kampioen 100 meter vrije slag en vertegenwoordigde Italië twee keer op de Olympische spelen, in 1952 (Helsinki) en 1956 (Melbourne)

R.I.P. Bud Spencer

7 7 7 7 7

- ...continuavano a chiamarlo Trinità (humor / western : 7)