Flesh+Blood

Italië begin zestiende eeuw. Een groep huurlingen onder leiding van Martin heeft een stad veroverd, maar wordt vervolgens genaaid door hun opdrachtgever. Ze besluiten het land onveilig te maken en nemen hun intrek in een kasteel. Bij toeval ontvoeren ze Agnes, die de verloofde van de zoon van juistgenoemde stad blijkt te zijn. Haar aanstaande man laat hier uiteraard geen gras over groeien en belegert het kasteel. Hij krijgt hier echter meer weerstand dan waarop hij had gerekend.

In Nederland onstonds er steeds meer controverse rond Paul Verhoevens producties waardoor de beste man besloot zijn geboorteland te verlaten. Hij kreeg zijn Nederlandse rolprenten immers niet meer gefinancierd. Flesh+Blood is zijn eerste Engelstalige film, maar werd nog in Europa geschoten met een internationale cast. Bij release was deze film echter ook geen direct succes, waardoor Verhoeven hierna besloot naar Amerika te verkassen. Veel later zou Flesh+Blood alsnog waardering krijgen en heeft de film inmiddels een cultstatus.

De titel doet de film overigens veel eer aan. Vlees (in de vorm van vrouwen) en bloed (goeddeels van mannen) staan immers centraal. Wat dat betreft kun je duidelijk zien dat Verhoeven op de regiestoel heeft gezeten. Bovendien zit daarin mijns inziens de kracht van deze film, die het niet moet hebben van zijn subtiliteit, maar van zijn redelijk brute weergave van de Middeleeuwen. Daarbij wordt op zijn tijd een komische noot ook niet geschuwd. Verhaaltechnisch wordt er echter vrij weinig geboden aan de kijker en ook het acteerwerk is niet overtuigend. Ik heb dan ook wat gemende gevoelens bij Flesh+Blood; een film die ik me waarschijnlijk niet lang zal herinneren.

5 5 7 6 6.5

- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (fantasy : 9)
- Being John Malkovich (fantasy : 8.5)