Su precio... unos dólares

Een doortrapte vrouw huurt een kwartet ongure gasten, onder wie niemand minder dan Billy the Kid, in om een bank te beroven van een goudlading ter waarde van $100.000. In werkelijkheid stuurde ze de heren met een kluitje in het riet en speelt ze onder een hoedje met de bankier in kwestie. Dat dit geen glimlachjes op de 4 respectievelijke boeventronies veroorzaakt, laat zich raden...

Dit is een western zoals ik ze graag mag: Gemeen, met een bevredigende hoeveelheid geschiet en het nodige verraad tussen personages onderling om de zaken boeiend te houden. Schokkend innovatief is het allemaal niet, maar effectief wel. De goedkoopheid zorgt bovendien voor een weinig gepolijst sfeertje, dat ik wel passend vind. Zoals het een cowboyfilm die de middelmaat ontstijgt betaamt is er bovendien een aantal memorabele scenes. Zo wordt het irritante kind dat vaak lijkt op te duiken in het wilde westen hier gewoon doodgeschoten en wordt er een duel uitgevochten met een hooivork; vrij cool.

Een aardig detail is dat Su precio... unos dólares 2 jaar na haar debuut in thuisland Mexico, in Italie in de markt werd gezet als een spaghetti western. Geen vreemde keuze, daar de toonzetting van deze Mexi-western nagenoeg identiek is aan die van de gemiddelde Italiaanse collega uit het genre. Dit gebeurde met de lachwekkende titel Ehi Satana! Prendi la pistola e spara ritorna Trinidad. De namen die cast en crew meekregen waren zowat nog ridiculer op de spaghetti leest geschoeid: Lee D. Blucher, een variant op een pseudoniem van cineast Enzo Barboni, is de regisseur en in de rolbezetting vinden we onder meer Clarence Hill en Peter T. Laurenz. De originele score van Enrico Cabiati werd vervangen door de filmmuziek die Alessandro Alessandroni componeerde voor de spaghetti western El Puro. Cabiati's muziek is echter zo slecht nog niet. Slechts eenmaal maakt de componist de fout om een saloongevecht muzikaal te begeleiden met een komisch deuntje dat beter op zijn plaats was geweest in een aflevering van de oldschool Batman serie. Voor de rest is het een degelijke, Hollywood jaren '50 aandoende, score.

Helaas is de Italiaanse versie praktisch onvindbaar, al is het niet onwaarschijnlijk dat de prent gewoon ergens op een Italiaanse zolder stof ligt te vergaren. Deze film is feitelijk alleen middels de Amerikaanse MediaLink DVD-uitgave te bekijken. Indien verscheidene bronnen online kloppen, dan is er 5 minuten in de film versneden. Dit lijkt mij echter niet het geval, daar deze informatie waarschijnlijk is overgenomen van de DVD hoes, die een speelduur aangeeft van 85 minuten. De beeldkwaliteit van deze budget DVD is redelijk te noemen. Er is veel grain en wat printschade en de kleuren zijn wat verwassen, maar het is aardig kijkbaar. Helaas is het beeldformaat gecropped naar 4:3 en is er enkel de, originele, Spaanse taal als optie, zonder ondertiteling.

Su precio... unos dólares

Besproken versie

Su precio... unos dólares