La cité des enfants perdus

Al na vijf minuten kijken kreeg ik bij deze film het idee naar een herhalingsoefening van Delicatessen te zitten kijken. Niet zo zeer qua verhaal, maar wel wat sfeer en setting betreft. Snel bekroop me dus ook het gevoel dat ik deze film waarschijnlijk niet al te top zou gaan vinden. Niets bleek meer waar te zijn, ik heb me simpelweg zitten vervelen bij deze Franse productie. Ongeacht de mooie decors en dito aankleding en de absurdistische sfeer is dit absoluut niet mijn ding. De humor, waar Boobbert zo lovend over is, heeft me geen enkele keer aanleiding gegeven om te lachen. Eerder vond ik de grappen, die zeker als zodanig te herkennen zijn, enkel vervelend en suf. Heel veel meer dan dat ik het een butfilm vind, weet ik over La Cité des Enfants Perdus niet te melden. Kijk dit moderne sprookje zelf een keer en trek dan je oordeel. Mocht je me er echter van willen proberen te overtuigen dat deze film wèl goed is, kom dan niet aanzetten met dat het zo origineel en mooi is; dat erken ik namelijk ook. Voldoende ingrediënten voor een goede film zijn dat in dit geval echter niet.

7 5 8 7 4

- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (fantasy : 9)
- Being John Malkovich (fantasy : 8.5)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (fantasy : 8)
- The Hobbit: An Unexpected Journey (fantasy : 8)
- Watchmen (fantasy / actie : 7.5)

012345678910

La cité des enfants perdus
La cité des enfants perdus
La cité des enfants perdus
La cité des enfants perdus
La cité des enfants perdus

La cité des enfants perdus

Dat deze film apart is, merk je al na een paar minuten kijken. Absurde karakters doen hun intrede met de enige overeenkomst dat ze allemaal lelijk zijn op een bepaalde manier: groot bol voorhoofd met grote ogen, kromme neus of enorme centebakkes... ieder personage heeft wel iets. En daarvoor een pluim, want deze film straalt door deze karakters én door de aansluitende vreemde settings een zeer aparte sfeer uit.

Het verhaal is ook absurd en past daardoor bij het verhaal. Het is echter jammer dat de verhaallijn een beetje suf is! Het is allemaal best wel rechtlijnig. Als dit wat beter en diepgaander was uitgewerkt, dan was deze film wellicht een topper. Nu blijft het steken bij een goede film die zeker wel de moeite waard is, maar een plek in the hall of fame misloopt.

ps. de voorloper ken ik niet. Als deze precies hetzelfde blijkt te zijn, zal de orginaliteit van deze film bij mij wel dalen.

7.5 6 8 7.5 7

- Big Fish (fantasy / speelfilm : 8)
- El Laberinto del Fauno (Pan's Labyrinth) (fantasy / horror : 7.5)
- Sleepy Hollow (fantasy / thriller : 7.5)
- Lemony Snicket`s A Series of Unfortunate Events (fantasy : 7)
- Finding Neverland (fantasy : 7)

Hoe beoordeelt Boobers categorie fantasy eigenlijk?
012345678910

La cité des enfants perdus

La cité des enfants perdus (city of the lost children) is een bizar sprookje dat zich afspeelt in een duistere fantasiewereld met een surrealistische en steampunkachtige sfeer. De film volgt de zoektocht van One, een circusartiest, naar zijn ontvoerde broertje Denree. Hij wordt hierbij bijgestaan door de negen-jarige Miette. Denree is gekidnapt door de briljante maar tevens gestoorde wetenschapper Krank. In een poging om zijn veroudering te vetragen, ontvoert hij kinderen en probeert hun dromen te stelen. Om het broertje te bevrijden moeten ze o.a. voorbij een boosaardige siamese tweeling, Krank en zijn zes gekloonde broers komen.

Het is een film waar je even in moet komen en goed je aandacht bij moet houden om het verhaal te kunnen volgen. Maar dit zijn dan ook de enige minpunten die ik kan bedenken. Het knappe van deze film is dat het met een hoop elementen goed zit: de sfeer is geweldig, het acteerwerk is goed, het verhaal is origineel, de muziek en de taal (Frans dus) versterken de sfeer en alles is ook nog eens erg mooi vormgegeven (de costuums zijn bijvoorbeeld ontworpen door Jean-Paul Gaultier). Al met al een zeer vermakelijk film, als dit je ding is natuurlijk.

8 8 8 8

Hoe beoordeelt Boobiëlle categorie fantasy eigenlijk?
012345678910

La cité des enfants perdus

Behalve dat dit genre je niet zou kunnen liggen, is er eigenlijk niets aan te merken. Er wordt een hele aparte sfeer neergezet, origineel verhaal met veel humor en goed uitgewerkte karakters. Wat een beetje vaag is, is de scene waarin het er op neerkomt/ het er op neer lijkt te komen, dat die misvormde reus een enorme pedosexueel is. Hij wordt doorzien en met zachte hand wordt hem duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is dat zijn hand te ver afglijd. Zijn sexuele frustraties blijken ook al wanneer hij zich bijna door een meisje van plezier in bed laat lullen (letterlijk en figuurlijk).Toch gewoon kijken hoor!

8 8 8 8 7.5

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- Big Fish (fantasy / speelfilm : 7.5)