Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre

Julius Caesar en Cleopatra, het meest onmogelijke liefdeskoppel uit de wereldgeschiedenis. Hij weet zoveel bloed onder haar nagels vandaan te halen dat ze wed dat er binnen drie maanden een gigantisch paleis gebouwd wordt in Egypte. Een schier onmogelijke taak, waar de prutserige architect Tekenis voor wordt ingeschakeld. Slaagt hij niet, dan zal hij aan de krokodillen worden gevoerd. Een gegeven waar zijn grootste concurrent Astmagoedis graag gebruik van maakt om hem te dwarsbomen.

Tekenis besluit de hulp in te schakelen van Asterix en Obelix, die samen met Panoramix en Idefix naar het Noord-Afrikaanse land afreizen. Ze bemerken al snel dat ze van alle kanten worden tegengewerkt. Gelukkig weten ze de meeste problemen met behulp van hun magische toverdrank te voorkomen. Totdat Caesar zelf besluit dat hij Cleopatra graag ziet verliezen. Vanaf dan zijn zelfs de meest vuile technieken geoorloofd.

Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre

Verfilming van het stripboek Asterix en Cleopatra van René Goscinny en Albert Uderzo. In mijn optiek een van de beste verhalen uit de gehele Asterix-reeks en daarmee een slimme keuze om naar het witte doek te brengen. De eerste real action Asterix film, Astérix et Obélix contre Cesar uit 1999 was immers een grote flop. Voor het vervolg werd dan ook een nieuwe regisseur ingevlogen en werd het budget flink verhoogd. Met een kostenplaatje van 50 miljoen euro is dit de duurste Franse film ooit.

En dat is aan alles af te zien. Met Monica Bellucci werd een actrice van statuur binnengehaald en het moet gezegd, ze is een plaatje om te zien. Haar schoonheid laat ook Asterix en Obelix niet onbevangen. Verder is het budget gebruikt om fantastische decors te bouwen en de effecten zijn ook om door een ringetje te halen. Het is werkelijk een lust voor het oog om deze film te aanschouwen.

Sterkste troef is echter de humor, die bij tijd en wijle Monty Pythonesque vormen weet aan te nemen. Vooral de taalgrappen zijn ijzersterk, zoals de vele (vaak flauwe) naamspelingen. Voorbeeld is Mobilis, een vakbondsleidster die daadwerkelijk praat als een mobiele telefoon. Ook de vele herhalingen van grappen zijn zeer geslaagd. Al met al verreweg de beste film over Asterix die er is verschenen en een die ik zeker vaker aan zal zetten.

Op vakantie in Marokko met Boobers kwamen we in het woestijnstadje Ouarzazate. Dit plaatsje blijkt een gigantische internationale filmstudio te herbergen, waar onder meer films als Lawrence of Arabia, The Mummy, Kingdom of Heaven en Gladiator zijn geschoten. Waarom vermeld ik dat in deze recensie? Nou, omdat dus ook Astérix et Obélix: Mission Cléopâtre daar is opgenomen en ik deze filmstudio's heb bezocht. En dat is best wel heel cool om te doen, omdat die decors er megagaaf uitzien en vanwege het droge weer goed bewaard zijn gebleven. Ga je ooit naar Marokko en houd je van films, ga dan zeker naar Ouarzazate. Hieronder een sfeerimpressie in foto's.

Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre

Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre

Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre